11 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Klassen, som vänder sig till mellanstadiebarnen, har blivit en succé med nära en miljon starter per vecka. (foto: SVT)

Publicerad 19 januari 2018 09:34 - Uppdaterad 4 april 2018 08:53

Snart en miljon starter i veckan på nya Klassen

Den nya lättdramaserien Klassen om livet i en vanlig sjundeklass, med målgrupp mellanstadiet, har fyra veckor efter premiären tagit ett rejält grepp om publiken online.

Serien toppar barnutbudets topplistor och fortsätter öka även femte veckan.

Klassen, som består av 52 tiominuters-avsnitt har sedan 22/12 publicerats med fyra avsnitt per vecka:

  • v 51: 230 000 starter (52 000 unika startare)
  • v 52: 630 000 starter (113 000 unika startare)
  • v 01: 874 000 starter (147 000 unika startare)
  • v 02: 975 000 starter (185 000 unika startare)

Dansk succé

Den svenska serien producerades i somras i Lund av produktionsbolaget STV.

Svenska Klassen är en utvecklad version av en dansk förlaga som gjort stor succé i grannlandet. I Danmark är serien inne på sin fjärde säsong med snart 300 producerade avsnitt. Den har vunnit flera priser och är Danmarks överlägset populäraste barnprogram på årsbasis.

Den svenska serien har fått en starkare start än den första danska säsongen hade. Antagligen beroende på Barnplays styrka som plattform, med stor räckvidd, vilket ledde till snabb upptäckt av serien utan vare sig kampanj eller marknadsföring.

Om en vanlig skolklass

Klassen spelades in i Lund i somras. (foto: SVT)

PETTER BRAGEE

2 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör