22 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 31 januari 2018 10:13 - Uppdaterad 4 april 2018 09:39

Så förhåller vi oss när Facebook-algoritmen förändras

På Kommunikation har vi just startat ett nytt team – Marknadslabbet. Vårt fokus är tredelat, för det är ju som bekant riskabelt att lägga alla ägg i samma korg.

Vi marknadsför dels program på svt.se och i nyhetsbrev; dels kommer vi att satsa på att annonsera digitalt på ett sätt som upplevs som relevant; dels jobbar vi med kännedom, relation och konvertering i sociala medier.

Marknadslabbets fokus ligger på unga vuxna, och där är Facebook en viktig kanal.

Så när Facebook nu förändrar algoritmen – mediers inlägg kommer att nedprioriteras i folks flöden till förmån för inlägg från vänner och grupper, Facebook säger sig sträva efter ”meningsfulla konversationer” mellan människor, och utvalda användare kommer att ranka mediers trovärdighet – är det självklart viktigt för oss att hitta sätt att förhålla oss till det.

Här är vår plan så långt:

1) Engagerande berättande

Vi strävar efter att lyfta frågor från våra program på ett sätt som är relevant och attraktivt i flödena. Väldigt mycket handlar om att förstå både målgrupp och användarsituation och leverera berättelser som förtjänar sin uppmärksamhet. Ämne, vinkel, bildval och berättarsätt måste tillsammans vara det mottagaren helst av allt vill ägna sig åt, istället för att scrolla vidare.

2) Skapa och stötta konversationer

Att algoritmen kommer att gynna inlägg som skapar meningsfulla konversationer kan passa oss bra. Publikdialog har redan fungerande processer för både moderering och dialogarbete, och vi kommer att skruva på vinklar, inläggstyper och svarsstrategier för att stärka och utveckla dialogen ytterligare.

3) Samla fans i grupper

Sen i somras kan Facebooksidor ha grupper för människor som delar ett intresse. SVT har hittills tre grupper. Gruppmedlemmarna står själva för en stor del av inläggen och modereringen är väldigt viktig, för det handlar om att bygga trygg kultur mellan människor som inte känner varandra. Utfallet hittills är jättefint – i gruppen Vår tid är nu såg medlemmar till att se säsongsavslutningen tillsammans, och i Vi som älskar Bron-gruppen går diskussionerna just nu höga.

4) Fortsätta analysera

Vi följer utfallet noga vecka för vecka, och tittar både övergripande på hur vi når ut i våra målgrupper och på hur enskilda inlägg levererar. På så sätt kan vi löpande optimera hur vi jobbar.

Det här är ju inte första gången Facebook förändrar algoritmen, och hittills har det här arbetssättet varit viktigt för vår förmåga att förändras utifrån nya förutsättningar.

0 gillar detta