21 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

"Madame Deemas underbara resa" startar i mitten av april. Genom att bjuda in olika testpubliker ville man se hur serien togs emot.

Publicerad 2 mars 2018 09:26 - Uppdaterad 4 april 2018 10:30

En serie - med två målgrupper

SVT i Malmö anordnade nyligen två separata testvisningar av nya serien "Madame Deemas underbara resa".

En visning för 40 personer med arabisk bakgrund och en annan visning för 40 personer utan arabisk bakgrund.

- Det kändes en smula märkligt, men vi hade frågor som vi kände att vi bara kunde få svar på genom en sådan uppdelning, säger Petter Bragée, programchef i Malmö.

Här berättar han om de två visningskvällarna:

Det blev två mycket spännande kvällar med livliga diskussioner och mycket att lära för både programmakarna och de som ska marknadsföra serien.

"Madame Deemas underbara resa" är en dokumentär/realityserie 6x30 minuter som ska sändas kl 21.00 i SVT1 med start 15 april.

Serien handlar om den syriska filmstjärnan Deema Bayya som tillsammans med sin charmige man Ahmed letar efter ett sommarhus (i högre prisklass) i Sverige. Deema och Ahmed bor till vardags i en lyxvåning i Dubai, där serien också startar med att vi får glimtar ur Deemas intensiva kändisliv.

Åker limousine genom Sverige

Deema är en känd och populär syrisk skådespelerska med många tv-serier och filmer i bagaget och många följare i sociala medier.

Deema själv vill helst ha ett sommarhus på Maldiverna eller i Spanien, men Ahmed, som tidigare bott i Sverige är förälskad i stillheten, naturen och svenskarna. Deema bestämmer sig för att ge Ahmed och Sverige en chans.

Under några veckor åker de limousine genom hela landet, träffar svenskar både med och utan arabiskt ursprung, och tittar på en rad lyxiga sommarhus. De hamnar på allt från raggarträff och folkparksdans till snövidder och pridefestival.

Det blir framför allt nära möten med varma människor som älskar det kalla landet Sverige och försöker förklara varför. I sista avsnittet avslöjas om Deema och Ahmed kommer köpa något av husen.

Slutfas av redigering

Resan skedde i somras, och de sex avsnitten är nu i redigeringens slutfas. Vad vi ville ha svar på var bland annat hur människor - med eller utan arabisk bakgrund - reagerar på bilden av Sverige och av människorna i serien.

Kan något uppfattas fel eller störande? Vad är tydligt och otydligt i presentationen av den ganska ovanliga premissen. Känns det så äkta som det faktiskt är?

Olika perspektiv

Visning av serien för en arabisktalande publik. (foto: SVT)

På de flesta punkterna visade det sig råda stor enighet mellan de båda testpublikerna.

Premissen förstods, huvudpersonerna älskades och de många mötena berörde i båda testgrupperna. Fast ur olika perspektiv.

Publiken med arabiska rötter var under själva visningen tydligare i sina reaktioner, med höga skratt där det mer var försynta fniss i den "icke-arabiska" testpubliken. Men i enkät och efterföljande diskussioner var båda grupperna mer lika.

Många underströk att det var spännande med en serie som vänder på många begrepp och perspektiv. Båda grupperna hävdade att de lärde sig mycket och hade kul. Såklart med några undantag. Det fanns kritiska röster om huruvida Ahmed fick mer plats än Deema, eller om det är tillräckligt tydligt i starten, var tog parets barn vägen etc.

Pridefestival i Växjö

Vi valde att visa det första avsnittet men också det femte, där Ahmed och Deema hamnar hemma hos relativt nyanlände Bodee som flytt Syrien för att kunna leva som öppet homosexuell.

Bodee har fått bostad och jobb hos paret Hasse och Janne som driver en hästgård och har varit gifta sedan 1995.

Deema och Ahmed konfronteras i avsnittet med sin egen ovana att träffa öppet homosexuella människor. I slutet av avsnittet följer de med på Pridefestivalen i Växjö, vilket är lite av en utmaning för Ahmed som erkänner att han inte känner sig helt bekväm, åtminstone på vägen dit.

Rådde en del tveksamhet

Den "arabiska" testgruppen delades i den efterföljande diskussionen lite in i åsiktsgrupperingar efter ålder.

Den yngre halvan av publiken tyckte programmet tacklade ämnena homosexualitet och homofobi på ett fint sätt. I den äldre halvan av publiken rådde en del tveksamhet om detta. Med några som tyckte att programmet ej borde visas.

Men diskussionen mellan de båda grupperingarna blev väldigt bra och öppen. I den "icke-arabiska" testpubliken var diskussionen lika spännande, men där handlade den om huruvida Ahmed skulle tillåtas uttrycka vad flera ansåg var öppen homofobi. Eller om hans utveckling och öppenhet gjorde det okej.

Sammanfattningsvis kändes det som avsnitt fem har möjlighet att skapa väldigt spännande diskussioner i många hem.

Marknadsföring av serien

"Kan något uppfattas fel eller störande? Vad är tydligt och otydligt?" var frågor SVT ville ha svar på av testpubliken. (foto: SVT)

På plats på testvisningarna var Tannaz Hashemi och Staffan Lundberg från SVT HR Kommunikation för att dra lärdomar för marknadsföringen av serien.

Ett ganska speciellt uppdrag då serien dels har potential att dra en stor publik med arabisk bakgrund (det finns 400 000 arbisktalande personer i Sverige), och kanske även Playpublik i mellanöstern.

Deema är en känd och populär skådespelerska med många tv-serier och filmer i bagaget och många följare i sociala medier. Utmaningen är att både nå den viktiga gruppen och samtidigt den breda publiken utan arabisk bakgrund. Eftersom seriens målgrupp faktiskt är båda målgrupperna.

Och vi inte vill att någon av grupperna ska känna att serien är "för de andra". En tuff nöt att knäcka, eller som en medelålders kvinna från en skånsk småstad sade i diskussionen. "Jag gillade serien mycket, men jag hade aldrig sökt upp den."

Det ska bli spännande se hur Tannaz och Staffan ska lyckas tackla den speciella uppgiften.

Omklippningar

Programmakarna från produktionsbolaget Tally-Ho gick hem från testvisningarna med idéer till omklippningar.

Jag och projektledare Charlotte Madsen gick hem upplyfta av de spännande diskussionerna. Och som vanligt med den självkritiska frågan - varför gör vi inte det här oftare?

PETTER BRAGÉE
PROGRAMCHEF, SVT MALMÖ

5 gillar detta