23 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 19 mars 2018 13:12 - Uppdaterad 4 april 2018 10:49

Sista ordet: Thomas Strindberg, Utvecklingsansvarig digitalt programinnehåll SVTi

Appen som engagerar - 600 miljoner gånger

Uppladdningen måste ha börjat redan i november. Inte så mycket min. Mest mina barns. Och barnens klasskompisar. Och klasskompisarnas föräldrar. Den första frågan måste ha kommit runt då, och levererades av en förälder.

– Känner du Christer Björkman?

Thomas Strindberg

Klasskompisarna däremot undrade något helt annat, på skolgården, där i november;

– Blir det någon melloapp i år? Kommer man kunna hjärtrösta?

Redan där och då, innan den första snön, hade skolgårdsbarnens engagemang för Melodifestivalen börjat spira. Kanske hade det aldrig upphört.

I parallellklassen hade man hjärtröstat fram vem som skulle bli representant till elevrådet. Inte röstat; hjärtröstat.

Någon hade föreslagit att man skulle klippa ut hjärtan och dela ut. Vilket man hade gjort. Alla hade fått fem hjärtan att fördela till sina klasskompisar och den som till slut hade fått flest hade blivit vald.

Någon i klassen hade föreslagit idén och dom andra hade nappat direkt. Det skulle vara engagerande, trevligt och kul; "som på mello". Och jag förstår dom; hellre så än att Robinsonrösta som vi gjorde när jag gick i skolan.

Jag log lite när jag första gången hörde om det hjärtbaserade skolvalet; man hade härmat Melloappen för att man ville engagera klassen. Precis det jobb som Melloappen gjort för programmet.

Och man hade använt ordet som vi hade hittat på inför det första melloappsåret; "hjärtrösta".

Melloappen är byggd just för att engagera. Ett hjärta man måste klicka flera gånger på för att rösten ska skickas. Ett samlat pulserande som också visas i rutan. En scenografi på scenen som pulserar i takt i appen. En lista som visar hur många röster mina vänner lagt på olika bidrag. Fyra? På Rolandz? Verkligen?

Allt hänger ihop. Allt engagerar.

Det finns inget program i Sverige, eller knappt ens världen, som är så interaktivt som Melodifestivalen. Eller har en så stor andel av tittarna som är delaktiga. Eller får in så många röster.

Under finalveckan tog över 700 000 personer upp sina mobiler och startade Melloappen, och dom flesta gjorde det för att rösta. Smaka på den siffran igen; sjuhundratusen personer som vill vara med och tycka till om vilket bidrag som ska representera Sverige på finalen i Lissabon! Under hela säsongen har en miljon svenskar suttit i sina tv-sofforna och tryckt över 600 miljoner gånger på hjärtat, samtidigt som man tittat på Sveriges utan konkurrens mest populära program. Och det absolut mest engagerande.

Och bästa, om ni frågar mig.

Eller mina barn. Eller deras klasskompisar.

Thomas Strindberg
Utvecklingsansvarig digitalt programinnehåll SVTi

0 gillar detta