10 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 19 mars 2018 13:45 - Uppdaterad 4 april 2018 10:52

Sista ordet: Johanna Gårdare, programchef SVT Barn

Människor som köar är den perfekta målgruppskollen!

Vad skiljer den som lyckas nå sina mål från den som inte lyckas?

Dr Heidi Grant Halvorson har forskat på ämnet och skrivit hyllmeter av litteratur på temat.

En insikt är helt genomgående i hennes forskning: ”Focus on getting better rather than being good”.

Eller kanske – att göra lite är bättre än att inte göra ett skit.

För det är ofta det som blir alternativet. Om vi spänner bågen för högt, blir vi matta redan innan vi börjat och inget blir gjort. Man inväntar det perfekta systemet, verktyget, resurserna, tillfället… då jädrar ska det ske!

Och så händer… inget.

Vikten av publikdialog

Jag sitter på tåget hem från Kristianstad och tänker på varför det är så svårt att få till publikdialog som en naturlig del av våra arbetsmetoder. Att prata med människor är ju ingen vetenskap. Det behövs ju inga metoder med svåra engelska namn och ingen avancerad teknik. Det som dock måste till är att vi i magen bottnar i varför det är nödvändigt.

Ett slags smörgåsbord för den som vill prata med 20-40-åringar. (Foto: Peter Larsson)

 

Varför det är så pass viktigt att vi måste förändra våra vanor. Huga! Att förändra sina vanor är ju det svåraste man kan göra!

Jag har tillsammans med några kollegor varit på de event som vi har med Bolibompadraken och Labyrint i samband med Melodifestivalen. Det här året bland annat i Kristianstad. Draken har fyllt torgen med barnfamiljer och ett hav av täckjackor och färgglada mössor guppar till tonerna av Drakdansen.

Frida Boethius och Kalle Brunelius med enkäten i en ipad. (Foto: Johanna Gårdare)

Mina kollegor Frida Boethius och Kalle Brunelius har åkt dit för att passa på att träffa så många småbarnsföräldrar som möjligt. Med sig har de en enkel enkät i varsin ipad. Vi är nyfikna på vad småbarnsföräldrarna tycker om vårt nya innehåll för de allra minsta ”Bolibompababy”. Det innehåll som är utvecklat tillsammans med den nya generationens småbarnsföräldrar för att möta deras behov av videoinnehåll som hjälp i vardagen.

Starka möten med publiken

Forskaren Heidi Grant Halvorson hade uttryckt det: ”Seize the moment to act on your goals”. Fånga tillfällen och agera. Det tillfälle som bjuds är ett smörgåsbord av 20-40-åringar som tillsammans med sina barn står i köer och väntar på att eventen ska börja. På en timme kan man få svar och hinna möta flera hundra personer. Man får starka möten, massa idéer, en del negativ feedback men mest massa kärlek.

Jag frågar Kalle Brunelius, producent, vad han tycker är den största vinsten med att lämna kontoret och ge sig ut på torget.

”Jag upplever att många då ser det som en unik chans att verkligen säga vad de tycker, både bra och dåliga saker, det är inspirerande. De är ju också ett mycket tydligt sätt att visa hur viktig vår publiks åsikt är för oss: jätteviktig”.

Frida Boethius, projektledare, var mest glad över det stora förtroende som hon kände från barn och föräldrar.

”Det var väldigt fint och starkt med de barn som kom fram till mig med sina gamla nappar fint inslagna i paket för att jag skulle ge dem till Draken. Tänk vilket förtroende att barnen som är beredda att sluta med napp kan tänka sig att ge sina älskade nappar till Draken, det är stort!”

Känslosamt ögonblick då de älskade napparna ska överlämnas i fint paket med snöre. (Foto: Johanna Gårdare)

Vad fick ni med er för insikter som förändrar hur ni tänkt utforma innehållet framåt, undrade jag?

”Många i Kristianstad ville se mer av Draken i Bolibompababyinnehållet och gärna ha rörelselekar så det ska vi fixa. De älskade drakdansen, säger Frida Boethius.”

Tydliga besked från småbarnsföräldrarna – mer draken och mer rörelselekar ska det vara!

Utgå från publiken

Jag tänker på Heidi Grant Halvorson igen. Ytterligare en viktig faktor för att få ändan ur, enligt hennes forskning är: ”get specific”. Var konkret. Inga fina visioner eller ändlösa planeringar kommer få det att hända. Det finns inga perfekta metoder. Det är bättre att testa på tre personer än sätta ihop den perfekta panelen. Och bättre än att inte testa på någon alls! Kanske blir relevansen i svaren inte helt optimal och man kanske inte kan dra för stora växlar på för litet underlag. Men blir det en vana så har vi snart ett tillräckligt relevant underlag. Vanan att utgå från publiken borde vara en arbetsmetod lika naturlig som att skriva manus eller räkna en kalkyl.

För att själv vara lite ”specific”: utnyttja tillfället i köande människor till att göra snabba målgruppstester!

Tänk på alla väntande människor vi har i olika sammanhang. Köande publik till studioinspelning, människor som väntar i våra entréer på att gå på rundvandring med våra fina guider, väntande medverkande backstage, köer till Antikrundans inlämning…det är perfekta tillfällen att på några minuter trycktesta ett innehåll i en ipad, få svar på en kort enkät eller AB-testa något: väljer du den här eller den här.

Så gör det enkelt, annars kommer det inte hända.

Johanna Gårdare
Programchef SVT Barn

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör