23 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Carolina Källestål är ny Allmän-tv-chef för Umeå, Göteborg och Malmö sedan februari 2018. Foto: Lena Wemar

Publicerad 16 april 2018 11:09 - Uppdaterad 19 april 2018 17:02

Perspektiv från hela landet när hon leder

Carolina Källestål har bara hunnit jobba några veckor som Allmän-tv-chef för Umeå, Göteborg och Malmö, men hon har många års erfarenhet av både programverksamhet och nyheter, senast som chef inom SVT:s Lokala nyheter. Den digitala förflyttning som gjorts där, med fokus på online, är något hon tar med sig in i det nya uppdraget, liksom viljan att spegla hela Sverige.

– Ja, vi gör ju innehåll för broadcast och online, men nu står det i våra strategier för 2018 att de ska vara lika viktiga. Vi är bara i början av den förflyttningen inom Allmän-tv och kanske kan jag bidra med insikten att digitaliseringen inte har något med teknik att göra, utan med människor, säger Carolina Källestål, ny Allmän-tv-chef för Umeå, Göteborg och Malmö.

Carolina ska nu leda, utveckla och driva Sverigedelen av Allmän-tv:s verksamhet och ingå i divisionsledningen. Hon ska också, tillsammans med Andreas Bedinger, chef för Allmän-tv Stockholm, ha det samlade ansvaret för strategi- och förändringsarbetet för hela programverksamheten i divisionen.

– Jag gillar att sätta upp målbilder och att se resultat, men jag vill också hinna ge feedback, sprida värme och skratt, för jag är mån om att folk ska känna arbetsglädje och stolthet över sitt jobb på SVT. Jag hoppas att jag kan visa att jag tror på individernas egen kraft och jag tror att alla vill göra bra ifrån sig. Nu blir mitt jobb att skapa förutsättningar för programcheferna och platscheferna, säger Carolina.

Att förstå publiken

Carolina Källestål deltar ofta i divisionsledning på distans. Foto: Lena Wemar

Publiken väljer redan i allt högre grad att ta del av SVT:s innehåll online och via SVT Play, istället för via tablålagda sändningar, det visar tittarsiffrorna. I SVT:s utbudsstrategi för 2019 slås också fast att SVT Play ska vara i fokus, vilket påverkar både resurser och på vilken plattform programmen visas först.

– Det är en komplex fråga för alla som jobbar inom Allmän-tv, men det är att sätta tryck på digitaliseringen. Själv är jag nördigt intresserad av tittarsiffror, nu måste vi bli bättre på att tolka dem och förstå publikens behov, säger Carolina.

Just att förbättra insikterna om publiken är ett av Allmän-tv:s mål för 2018 och det pågår en intern analys av vilka modeller och verktyg som finns på SVT. I höst ska hela divisionen ägna tid åt att lära mer om publikens beteenden för att förstå tittarmönster.

Perspektiv på hela Sverige

Nu försöker Carolina komma in i jobbet att leda 155 personer via de programchefer och platschefer som sitter i hennes ledningsgrupp.

Distansmöten är inte helt komplikationsfria och rymmer förbättringspotential inom SVT. Foto: Lena Wemar

 

– Det finns många likheter mellan programorterna och man kan dra nytta av varandra. Det finns en gemensam faktor i att vara något annat än Stockholm, både geografiskt och administrativt och jag kan vara en stark röst utifrån landet i divisionsledningen, säger Carolina.

Hon har sin fasta arbetsplats i Malmö. Många möten sker på distans, något som inte är helt komplikationsfritt och rymmer förbättringspotential inom SVT, men vissa möten måste ske på plats, tillsammans med andra. Carolinas plan är att arbeta varannan vecka i Stockholm och en gång per månad på någon av de andra orterna.

Varje ort har sina särdrag; Göteborg är starka på samhällsprogram, granskande journalistik, underhållning och frågeprogram. Malmö ligger i framkant när det gäller barnproduktioner, livsstil och lätt produktionsteknik. Umeå gör magasinsprogram och samhälls-reality, som ”Sveriges bästa arbetsförmedling”, som precis haft premiär.

– Det fina är att vi är olika både utifrån innehåll och perspektiv, men jag känner mig ödmjuk inför detta och vill inte säga mer om det, säger Carolina, som hittills hunnit vara med på inspelning av ”Go’kväll” i Umeå, sändning av ”Opinion Live” från Gävle, produktion av ”Vi i femman” i Göteborg och ska vara med på inspelning av ”Timjan, tupp och tårta” i Falkenberg.

Varje onsdag är det divisionsledning för Allmän-tv. Foto: Lena Wemar

Carolina ville tidigt bli ingenjör, men hann bara gå ett år på KTH, innan lusten att berätta historier tog över. Nu vill hon skapa engagemang, göra nyskapande, trovärdiga och minnesvärda program, som sätter sig för hela livet hos folk. Själv är hon en bra representant för Sverigebilden; mamma från Göteborg, pappa från Västerbotten, hon föddes i Sundsvall och bor nu i Skåne med sina två barn.

– Bästa avkopplingen från jobbet är att vara med barnen, säger Carolina och att springa. Senaste loppet jag sprang var New York Marathon för två år sedan. Om jag har ett problem så sticker jag ut och springer – kvarstår det efter ett långt löparpass, då är det ett reellt problem jag måste ta itu med!

Trovärdighet, nyfikenhet och engagemang

Om nu arbetet på de fyra programorterna skiljer sig något åt, så anser Carolina att skillnaderna mellan divisionerna är ännu större.

– Ja, det är nästan som två företag i företaget, när man jämför Nyhetsdivisionen och Allmän-tv-divisionen. Det är olika processer, olika ekonomier och olika cykler för innehållsproduktion, säger Carolina.

– Man borde kunna skapa fler samarbeten och enklare låna personal emellan, för kärleken till berättandet finns ju inom hela SVT och alla är lika besjälade av public service.

Deltagare på divisionsledningens möte i Stockholm (fr v) Johan Högberg, Andreas Bedinger, Helena Åkerman, Kajsa Christensson och Johanna Rydberg, samt Maria Groop Russel som inte syns i bild. Foto: Maria Groop Russel

Att SVT ska ge både bredd och djup i bevakningen och bidra till ett Sverige där alla är mer insatta och nyfikna är viktigt menar Carolina, särskilt ett valår som 2018. Förtroendebarometern för 2018 visade fallande förtroende för SVT hos publiken och det ger anledning till oro.

– Vi får inte göra bort oss och tappa i trovärdighet, säger Carolina. Det handlar om att folk ska känna igen sig i det vi gör, samtidigt som vi vill locka nya grupper att bli nyfikna på oss.

Hemma hos Carolinas följer mediekonsumtionen de mönster som återspeglas hos andra barnfamiljer i Sverige, olika play-funktioner lockar, sällan tablålagd tv, bara Melodifestivalen samlar hela familjen ibland.

– Det är angeläget att prata med de unga om varför till exempel ett program som Klassen, en dramaproduktion från SVT i Malmö som sänds online, är en sådan Play-raket just nu, säger Carolina, vi behöver veta hur de unga hittar, gillar och konsumerar vårt innehåll.

Berättelser som förenar Sverige

SVT står inför utmaningar framöver och behöver locka nya tittare och attrahera nya anställda. Om SVT ska vara representativt för hela Sverige så måste både programmen
och personalsammansättningen spegla Sverige som det ser ut idag.

– SVT anses ju som en av Sveriges mest attraktiva arbetsplatser och många unga vill arbeta i en idéburen verksamhet, ändå är det en utmaning att nå dem, säger Carolina.

– Vi avsätter så kallade Sverigespeglingspengar, för att till exempel kunna erbjuda praktikplatser och om vi gör program som Storuman forever så är det klart att det blir bättre berättelser som förenar hela Sverige.


FAKTA:

SVT är uppdelat i två divisioner:

Allmän-tv görs på de fyra programorterna Umeå, Stockholm Göteborg och Malmö.

Nyhetsdivisionen producerar nyheter på 34 orter i Sverige.

Lena Wemar

3 gillar detta