19 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Moa Blomgren är en av redaktörerna för SVT Opinion, här med projektledaren Ulf Johansson. Foto: Mats Carlsson-Lénart

Publicerad 26 april 2018 09:12 - Uppdaterad 3 maj 2018 11:37

Nya SVT Opinion bevakar samtidsdebatten

Hur uppstår debatter i sociala medier? Vilka krafter ligger bakom? Nygamla sajten SVT Opinion vill ge publiken verktyg att bli mer kritisk.

Sidan SVT Opinion (tidigare SVT Debatt) har funnits i lite olika skepnader i närmare 15 år. Under de senaste åren har debattartiklar varit det dominerande innehållet på sidan men nu utökar SVT Opinion sitt uppdrag med att journalistiskt beskriva hur olika debatter uppstår.

SVT Opinion i sin nya tappning har utvecklats av Malin Dahlberg, digital redaktör på Samhälle i Göteborg, som har lång erfarenhet av dialog och publicistik på sociala medier.

– Vi ska bevaka samtidsdebatten i media och på sociala medier, göra den begriplig och även anlägga ett kritiskt perspektiv på krafterna bakom, förklarar Malin.

SVT Opinion i sin nya tappning har utvecklats av Malin Dahlberg, digital redaktör på Samhälle i Göteborg. Foto: Mats Carlsson-Lénart

Går till botten

Arbetet är fortfarande i startgroparna men redan har den lilla gruppen som arbetar med sajten gjort ett antal granskningar. Bland annat om hur moderaternas kampanjfilm från i fjol med bland annat en brinnande bil plötsligt fick nytt liv på Facebook i februari.

Läs mer om filmen.länk till annan webbplats

– Vi har även gjort en grundlig granskning av hur en bild på en svenska som misshandlades blodig på en nattklubb i Malmö fick fötter och utnyttjades inte minst av olika främlingsfientliga sajter världen över – som trots att det inte är klarlagt vem som misshandlade, slog fast att det var ett dåd av en invandrare, säger Malin Dahlberg.

Läs mer om bilden.länk till annan webbplats

Ska ge publiken verktyg

SVT Opinion ska dock fortsätta att publicera debattartiklar, vid sidan av den nya typen av innehåll som syftar till att ge en helhetsbild.

– Begreppet "fake news" ger en grovt förenklad bild av dagens problem med desinformation. Rena lögner är en del av problemet, men det är mycket större än så. Våra facebook-flöden präglas av allt från PR till propaganda i en salig blandning, förklarar Malin Dahlberg.

Inte minst vill hon ge verktyg till publiken att vara mer kritisk och medveten om hur modern opinionsbildning fungerar. Men också folkbilda i public service-anda.

– Vi vill beskriva processerna. Få publiken att förstå att påverkan på varje enskilt facebook-flöde är en del av opinionsbildning idag. Vi ska även förklara debatter och göra dem lättare att ta sig in för den oinsatte. Exempelvis håller vi just nu på med en liten ordlista för att förstå transdebatten som pågår på olika kultursidor, säger Malin Dahlberg.

Mats Carlsson-Lénart

4 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör