19 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Moving Sweden är ett samarbete mellan Svenska Filminstitutet och Sveriges Television. Foto: SFI/SVT.

Publicerad 14 maj 2018 11:02 - Uppdaterad 14 maj 2018 11:05

Moving Sweden satsar på långfilm

Moving Sweden har de senaste fem åren gett stöd till en rad hyllade och uppmärksammade filmer och serier, som visats på både tv, bio och på festivaler över hela världen. Nu byter Moving Sweden format och fokuserar på långfilm, för att utveckla morgondagens svenska filmtalanger.

Moving Sweden, ett samarbete mellan Svenska Filminstitutet och Sveriges Television, är en satsning som vill ge filmare tillfälle att söka nya historier och beröra publiken med starka berättelser. Stöd har hittills getts till filmlängderna 30, 45 och 60 minuter samt kortserier för tv. Filmerna har visats på SVT, intresset har varit stort och senaste omgången som visades sommaren 2017 hade fördubblade tittarsiffror jämfört med tidigare år.

Sedan starten 2013 har 38 filmer och två kortserier fått stöd. Några av de filmer som gjorts inom ramen för Moving Sweden är David Sandbergs kultförklarade ”Kung Fury”, som hade världspremiär i Quinzane des Realisateurs på filmfestivalen i Cannes 2015 och nu har en amerikansk uppföljare i långfilmsformat på gång; ”I Will Always Love You Kingen” som vunnit priser på bland annat Nordisk Panorama och vars regissör Amanda Kernell gjorde långfilmsdebut med Sameblod som visats på festivaler över hela världen och belönats med tre Guldbaggar; Jesper Gandslandts bioaktuella ”Jimmie” som öppnade årets filmfestival i Rotterdam och tävlade på filmfestivalen i Göteborg; Julia Thelins ”Brottas” som tävlade på filmfestivalen i Berlin tidigare i år; Goran Kapetanovićs tvåfaldigt Guldbaggebelönade ”Min faster i Sarajevo”, och många fler.

Förnyelse och återväxt

Vid en pressträff på filmfestivalen i Cannes den 11 maj tillkännagavs att Moving Sweden nu blir en satsning på långfilm. Syftet med det nya stödet är att stimulera förnyelsen och stärka återväxten av svensk film. Genom att satsa på spelfilm med låg budget är målet att utveckla och stödja svensk film, med högt kreativt tak och lägre ekonomisk risk. Moving Sweden vill nå ut över hela landet och främja en mångfald av berättelser och perspektiv. Stöd går att söka för långfilm (minst 60 minuters speltid) och projektet riktar sig till upphovspersoner (regissörer, producenter och manusförfattare) oavsett ålder, som är i början av sin karriär och redan har uppvisat sin filmiska röst – stöd ges till debutanter och upphovspersoner med högst en producerad långfilm på sitt cv.

– Moving Sweden har varit en oerhörd succé och helt avgörande för svensk talangutveckling inom filmområdet. Nu känns det väldigt roligt att kunna sjösätta det längre format som både talang och bransch så starkt önskat sig, säger Anna Croneman, programchef Drama på SVT.

Projektet kommer att löpa under två år i första skedet, med start under våren 2018, och beräknas resultera i 3-7 långfilmer per år.

Charlotta Lambertz

0 gillar detta