18 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Emelie Persson, projektledare SVT och Jane Magnusson, regissör, gläds åt det fina mottagandet minuterna efter världspremiären i Cannes. Foto: Privat

Publicerad 23 maj 2018 15:57 - Uppdaterad 23 maj 2018 15:59

Strålande mottagande för ”Bergman – ett år, ett liv” under filmfestivalen i Cannes

Dokumentärfilmen ”Bergman – ett år, ett liv” fick ett fint mottagande på sin världspremiär under filmfestivalen i Cannes. Den hyllades bland andra av amerikanska Variety som satte den på sin lista över de 12 bästa filmerna under årets i Cannes-festival.

– Filmpremiären var en av de absolut bästa helgerna i hela mitt liv. Det var en magisk känsla att få gå upp på den röda mattan och mottagandet var fantastiskt! Efter att filmen hade visats stod publiken upp och applåderade. Att vi även fick så fina recensioner i Variety är otroligt roligt. Vi har varit många som har arbetat med filmen och glädjande nog var många av oss på plats och fick uppleva detta tillsammans, säger regissören Jane Magnusson.

– Det var underbart att sitta i salongen på världspremiären och höra den internationella publikens fantastiska mottagande. Janes unika berättarton gick verkligen fram till var och en, säger Emelie Persson, projektledare på SVT Kultur och samhälle i Stockholm.

Filmen är en långfilm samproducerad av SVT och B-reel. Regissören Jane Magnusson är anställd på SVT:s kulturredaktion, men är för närvarande tjänstledig för produktioner på B-reel.

"Team Bergman" i Cannes minuterna innan världspremiär. Emil Klang, fotograf, Cecilia Nessen, producent, Mattias Nohrborg, producent, Henrik von Sydow, redaktör, Hanna Lejonqvist, klippare, Jane Magnusson, regissör, Johanna Joona, research, Fredrik Heinig, producent. Foto: Emelie Persson, SVT.

1957 det mest produktiva året

Utgångspunkten är år 1957, det mest produktiva året för Ingmar Bergman, då han bland annat har biopremiär för ”Det sjunde inseglet” och ”Smultronstället” samt gör fyra teateruppsättningar.

– I januari hade ”Det sjunde inseglet” premiär. I mars gick mastodontpjäsen ”Peer Gynt” upp på Malmö Stadsteater. I april visades Bergmans första tv-film ”Herr Sleeman kommer” på tv, dagen efter ”Falskspelaren”. Bergman hjälpte även Kenne Fant med manus till ”Prästen i Uddarbo” och Lars Eric Kjellgren med ”Nattens ljus”. I maj kände sig Bergman trött och la in sig på Sophiahemmet. Men istället för att vila skrev han manuskriptet till ”Smultronstället” på någon vecka. Filmen spelades in i juli och i augusti spelade han in ytterligare en långfilm ”Nära Livet”. Under hösten satte han upp tre pjäser till i Malmö och innan året är slut hade ”Smultronstället” premiär. Vid denna tidpunkt hade han utöver arbetet även fem barn och fyra förhållanden, säger Jane Magnusson.

Dagböcker till hjälp

– Med hjälp av hans dagböcker får vi se vad som drev honom. Det osannolika arbetstempot blir också en källa till komiska reflektioner. Hur är det möjligt? Ingen verkar tidigare ha förstått omfattningen av vad han gjorde. I filmen vill vi visa Bergman som den stora svenska konstnär han var, men att han samtidigt både var komplex och problematisk, säger Jane Magnusson.

”Bergman – ett år, ett liv” kommer att visas på SVT senare i år. Dessutom blir det en fyra timmar lång dokumentärserie "Bergman i fyra akter", även den regisserad av Jane Magnusson, som SVT sänder i jul.

Charlotta Lambertz

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör