21 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Jan Helin.

Jan Helin är värd för programmet "Fönster mot medievärlden". Foto: Janne Danielsson/SVT

Publicerad 28 maj 2018 13:05 - Uppdaterad 1 juni 2018 09:49

Nytt diskuterande program om journalistik

Nu drar det nya play-programmet ”Fönster mot medievärlden” igång. Programmet kommer att baseras på inbjudna gäster från olika delar av medievärlden – där det centrala ordet är diskussion. Värd för programmet är SVT:s programdirektör Jan Helin.

Omständigheterna kring medier och journalistik befinner sig i dag i kraftfull förändring. Det är främst tre områden som driver utvecklingen: teknik, politik och etik.

– Teknikutvecklingen innebär att globala plattformar med oöverblickbara mängder data allt tydligare tar över annonsaffären. De annonser som brukade finansiera journalistik finansierar i dag i ökande utsträckning istället Facebook och Google. Vi ser också en tydlig ström i politiken där politiker framgångsrikt utnämner medier till oppositionsparti. Därtill en förskjutning av synen på pressetik som följd av sociala medier, där alla blivit sina egna publicister, men inte alltid så ansvariga utgivare, säger Jan Helin.

Varför ska SVT göra ett program som ”Fönster mot medievärlden”?

– Tanken är att programmet ska bidra till den transparens jag vill ska prägla SVT:s publicistiska verksamhet. Ambitionen är att skapa en ständigt pågående diskussion om medieutvecklingen i en historisk tid för journalistiken, säger Jan Helin.

Att du är programdirektör för nyhets- och samhällsutbudet och samtidigt leder det här programmet – hur ser du på det?

– Att sätta en programdirektör i den rollen är udda, en god regel är ju att en chef inte ska utöva inflytande över innehåll som berör en själv. Men jag menar att vi inte äventyrar den principen. Våra ansvarsutkrävande och granskande program ändras självklart inte på något sätt av detta. Jag kommer precis som i dag, och som jag alltid gjort, att alltid vara tillgänglig för kritiska frågor från ansvarsutkrävande program. Det här ska ses som ett komplement för de som är särskilt intresserade av utvecklingen kring journalistik och medier. Därför tackade jag ja när ansvarig beställare för samhällsutbudet, Helena Olsson, föreslog mig som värd för programmet. Min förhoppning är att jag kan bidra till transparens och skapa en plats för ett offentligt samtal publicister emellan om journalistik och medier, säger Jan Helin.

Han fortsätter:

– Jag hade tidigare en podd ”Mattson & Helin” tillsammans med Thomas Mattsson, chefredaktör och ansvarig utgivare på Expressen, som utvecklades på ett intressant sätt. Det förvånade oss båda hur lyssnad den blev med tiden också utanför mediebranschen. Baserat på den erfarenheten tror jag att det finns ett intresse för de här frågorna också i en annan form än vad en mer traditionell nyhetsvärdering rimligen kan ge utrymme för i vanliga nyhetssändningar. Men vi får se, detta är ett test. Vi har gjort en pilot och ett första program som vi publicerar i dag. Vi kör på fram till midsommar och utvärderar sedan om vi hittat något värt att bygga vidare på. Jag gissar att det först är mediebranschen som är mest intresserad, men ambitionen är att hitta fram till ett samtal som intresserar bredare.

Hur ska programmet hantera röster som är kritiska till SVT eller Public service?

– Vi kommer inte att väja för röster som kritiserar oss. De frågorna ser jag tvärtom fram emot att diskutera. Public service är allas angelägenhet, det är viktigt att vara öppen och diskutera invändningar mot sådant vi gör, precis som i dag sker i olika sammanhang. Därvidlag är ingen skillnad på detta. Jag är programdirektör för SVT och kan inte uppträda i någon annan roll oavsett om jag är värd för en diskussion, debatterar i externa sammanhang eller frågas ut i ett ansvarsutkrävande program.

Gäster från medievärlden

Programmet kommer att baseras på gäster från olika delar av medievärlden.

– Till diskussionen bjuder vi in både de som är positiva som negativa till Public Service, mediechefer och journalister som gjort något som är intressant i detta perspektiv. Det kan vara såväl erfarna publicister som nyskapare i medie- och techvärlden. Samtalen kommer att blanda heta svenska publicistiska frågor med utblickar mot omvärlden.

Diskussion centralt

Eva Gylling, med lång erfarenhet av studiosamtal, kommer att vara redaktör. Formatet är enkelt och kan liknas vid en podd där ordet diskussion kommer att vara centralt för programmet.

– Vi tror att diskussionen som format är en intressant kontrast till klimatet i det offentliga samtalet, inte minst i sociala medier, som i dag kan vara rätt hårt och polariserande. Jag tror att för många dimensioner försvinner i gapet mellan en infantiliserad ”like-kultur” och näthat. Om vi lyckas hittar vi fram till ett program om journalistik där en diskussion har ett värde även om man inte ”vinner” den.

”Fönster mot medievärlden” publiceras en gång i veckan på SVT Play och ges också ut som podd med start 28 maj. Programtiden kommer att variera, men kommer som längst att vara 60 minuter.

Projektledare för programmet är Marit Hübinette. Ansvarig utgivare är Charlotta Friborg ansvarig utgivare Riksnyheterna, SVT Nyheter.

Se programmet på SVT Playlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Programförklaring på SVT Playlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Charlotta Lambertz

0 gillar detta