20 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 30 maj 2018 10:08 - Uppdaterad 30 maj 2018 10:11

Erik Paulsson Neppelberg

Stafetten: Erik Paulsson Neppelberg, produktägare för SVT Play:s tv-appteam samt Innehålls-team på SVTi.

Självklart ska vi ”redaktöra” algoritmerna

Marianna Widmalm, projektledare i Malmö, lämnade över stafettpinnen till Erik Paulsson Neppelberg, produktägare för SVT Play:s tv-appteam samt Innehålls-team på SVTi med frågan: Borde vi inte manuellt styra (redaktöra) algoritmerna för att kunna tipsa om de mest relevanta titlarna som kommer direkt efter våra största playsuccéer på SVT Play?

Erik Paulsson Neppelberg svarar:

Självklart ska vi redaktöra algoritmerna! Men redaktörskapet blir mest effektivt, hållbart och skalbart om vi kan utföra vårt redaktionella uppdrag så tidigt som möjligt i kedjan. Detta är en av anledningarna till att Play-teamen på SVTi och Play-redaktionen jobbar mer ihop nu än någonsin tidigare. För att föra ihop algoritmer och manuellt redaktörskap tillsammans mot samma mål – att få användarna att upptäcka en värld av aktuellt innehåll som ger dem något mer.

Redaktionella urval

SVT Play kan beskrivas bestå av dels en Katalog-del vars huvudsakliga funktionalitet är sök och a till ö-listor och dels Urval som innefattar alla listor där vi presenterar ett utvalt utbud för användarna. Tillsammans utgör alla urvalen hela vår flora av rekommendationer för användarna där vissa är helt manuellt handplockade (skyltfönstret på förstasidan), somliga bygger på ren publiceringsinformation (senaste, sista chansen) och andra bygger på algoritmer (populärt, tips för dig, slutskärmsrekommendationer). Här skulle jag vilja göra ett påstående; alla urval i SVT Play är redaktionella, oavsett om de skapas manuellt av en redaktör eller genereras av en algoritm. I stunden vi bestämmer oss för att använda en viss algoritm har vi fattat ett redaktionellt beslut och ingen algoritm står på helt egna ben, vi gör en himla massa skruvande i och med vilken data vi skickar in i algoritmen samt en massa filtreringar i svaret vi får ut från den. Vad är detta skruvande om inte redaktörskap?

Relevanta förslag

Så, bakom alla urval finns ett redaktörskap men vad avgör när vi väljer vilken metod för att skapa urvalet? Såklart relevansen, men vad betyder det? För tv-tablån har vi sedan sextio år lärt oss att ta fram ett nytt bra förslag för alla tittarna när de sett klart någonting, men online är förväntningarna annorlunda, användarna förväntar sig ett eller flera förslag relevanta just för dem. Då behöver vi ta hjälp av algoritmer för att hantera komplexiteten och storleksordningen på antalet olika rekommendationer.

Just i detta nu gör vi tillsammans med Play-redaktionen flera test där vi undersöker vilka urval som är de mest relevanta för att upptäcka nytt efter en har sett klart ett program. Vi använder en algoritm för att identifiera vilka andra program användare som har tittat på ett visst program även har tittat på, därefter gör vi en redaktionell filtrering av svaret för att slutligen filtrera mot användarens egen tittningshistorik, så att vi inte tipsar om saker hen redan har sett. Vi testar även att skapa manuella relationer mellan program, med just fokus på våra största play-succéer där vi har sett att algoritmen har haft svårt att hitta den största relevansen. Rekommendationerna blir bättre och bättre dag för dag och vi är inte klara. Just detta urval, och alla andra kommer vi att fortsätta skruva på för förbättrad relevans så länge SVT Play existerar, redaktörer och algoritmer tillsammans hand i hand.

Jag skickar vidare stafettpinnen till Marika Arsenius som precis genomdrivit ett projekt för att få till bättre bilder i SVT Play och frågan lyder: “Vad är en bra bild?”.

Erik Paulsson Neppelberg, produktägare för SVT Play:s tv-appteam samt Innehålls-team på SVTi.

Innehållsteamet för SVT Play ansvarar bl.a. för den gemensamma datamodellen och metadatan kring utbudet i SVT Play på alla plattformar, de olika urvalen och rekommendationsmotorn Balthazar.

15 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Tf redaktör: Anna Thodenius

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör