18 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 8 juni 2018 08:57 - Uppdaterad 11 juni 2018 11:59

Johanna Gårdare

Krönika: Johanna Gårdare, programchef SVT Barn.

Vem säger nej till makt och självkänsla?

Det är dags att erkänna. För många år sen, preskriberat vid det här laget, hade jag en mapp i datorn som hette ”JÄTTEVIKTIG INFORMATION”.

I den la jag allt som jag inte orkade läsa. Väldigt många dokument innehöll orden ”strategi” och ”mål” i olika sammansättningar.

Så, nu var det sagt.

Det var lite andra tider. Visionen var visserligen synlig och stod målad på entréväggen men det var inget vi jobbade med särskilt aktivt med i det dagliga arbetet.

För att en vision ska blir verksam behöver den sippra ner från den uppaggregerade nivån, från företagets hjärna ner i alla magar och fötter. Den behöver konkretiseras ner i strategier så den på riktigt styr de dagliga prioriteringarna. Så den guidar oss att fatta rätt beslut. Den ska vara hela blodomloppet och genomsyra allt - annars riskerar visionen stanna uppe i huvudet och inget blir gjort, bara tänkt.

Att bidra till att människor blir mer nyfikna och insatta är en genial vision som verkligen går att konkretisera så den märks i innehållet.

Härom helgen satt jag i ett väntrum och väntade på en TBE-spruta. Jag var verkligen inte ensam om det tveksamma helgnöjet. Bredvid mig satt en kvinna i 35-års åldern och tittade på SVT Play:s sändning av det brittiska prinsbröllopet i sin telefon. Hon delade ett par hörlurar med sin dotter och mamman pekade och berättade till bilderna ”nej det är inte Englands flagga – det heter Storbritannien och flaggan kallas Union Jack”, ”de konstiga mössorna som vakterna har är gjorda av björnskinn, ja äkta björn säger de nu!”. Mamman vidareförmedlade det som hon fick ut av kommentatorerna och det hon själv såg i bilderna. Även jag lärde mig ett och annat där på bänken bredvid.

Det var den perfekta visualiseringen av SVT:s vision att bidra till vidgade vyer sammantaget med vår strävan efter ”tillsammanstittning” i en enda tagning, där i väntrummet.

I SVT Play är prinsbröllopet sorterat under kategorin ”underhållning”. Men ett innehåll kan göra flera jobb samtidigt och i det här fallet hade redaktionen verkligen lyckats med att lyfta både fakta och ögonbryn med hjälp av de kunniga kommentatorerna. Genialt!

En annan situation. För några veckor sen var jag med ett antal kollegor på SETT-dagarna på Kistamässan. Under ett par dagar träffade vi flera hundra förskole-och grundskolepedagoger. Vår uppgift var att hjälpa till att identifiera innehåll i vårt utbud som de kan ha nytta av i sin verksamhet. Det mest oväntade exemplet är vårt program ”Labyrint” som inte har som målbild att vara pedagogiskt, men där många förskolepedagoger insett att de kan dra nytta av barnens starka engagemang till programmet. De har själva kopplat innehållet till läroplanen på olika sätt. I förskoleplanen står exempelvis att förskolan ska bejaka att barn ”utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning”. För att jobba konkret med det kopplat till barns lust bygger många förskolor exempelvis enormt imponerande labyrinter som barnen ska ta sig igenom och som ställer höga krav på koordination och motorik. Genialt!

En förskola har byggt en ambitiös Labyrint och vill genast berätta det för andra. Foto: Jenny Mill

När vi var på väg att packa ihop vår monter sista dagen, kom en man fram och frågade om vi visste hur han kunde få tag i den svenska versionen av ”Första dejten”. Han jobbade med svenska för invandrare och han hade märkt att programmet innehåller perfekt vardagsdialog. Han hade använt programmet tidigare i undervisningen på SFI. Enkel dialog mellan två främlingar som vill lära känna varandra är ett perfekt sätt att lära sig vardagssvenska. Genialt ju!

Vardagsdialog i programmet "Första dejten". Foto: SVT

Det visar hur viktigt det är att vi jobbar med visionen i allt vi gör. Det är inte bara visst innehåll som har till uppgift att bidra till ökad kunskap och skapa nyfikenhet. Det handlar inte om hur vi kan smuggla ner lite matnyttiga fibrer förklädda i köttfärssås utan om att tänka ett extra varv kring hur just mitt innehåll med bara en liten skruvning kan bidra till att någon får med sig något nytt och blir sugen på att veta mer. Och framför allt är nyvunnen kunskap det som mest av allt triggar oss att berätta om och sprida ett innehåll.

När vi gjorde ett jobb kring visionen ”Nyfiken & insatt” för Barns utbudsstrategi skapade vi en underrubrik ”Att få kunskap ger makt och självkänsla”.

Vem kan motstå det? Och vem vill inte vara med och skapa ett innehåll som bidrar till den känslan?

Johanna Gårdare, programchef SVTBarn

6 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör