21 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 12 juni 2018 10:25 - Uppdaterad 12 juni 2018 11:10

Marika Arsenius

Stafetten: Marika Arsenius projektledare Bättre bild i Play (Playredaktionen)

Vad är en bra bild?

Vi har många fantastiska bilder i Play. Allt från lockande och tydliga titelbilder till avsnittspresenterande episodbilder. Men eftersom bilden är tittarens väg in i vårt utbud online så behöver vi jobba ännu mer för att vara tydliga och göra tittarens val enklare.

Så vad är en bra bild? Det finns dessvärre inget enkelt svar på den frågan. Det vi istället kan fråga oss är vad som är en fungerande bild. Och var den ska göra sitt jobb.

Historiskt sett har vinjetten varit den identitetsbärande inlockaren till programmet. Där har vi haft gott om tid att slå an tittarens strängar och hålla dem kvar med vår fingertoppskänsla för visuella och auditoriella triggers. Men i ett flöde som Play står vi plötsligt inför en ny utmaning. Där har vi knappt två sekunder på oss att fånga tittarens intresse. Och motsägelsefullt nog, med tanke på att det är den rörliga bilden som är vårt signum, ligger våra möjligheter i den statiska - men ack så viktiga - bilden.

Sedan i september förra året har jag tillsammans med en arbetsgrupp undersökt vad det finns för framgångsfaktorer och hur vi på bästa sätt kan optimera bilder i Play. Detta har resulterat i "Riktlinjer för bilder i Play" som blev klar i slutet av maj.

En fungerande playbild är:

En fungerande playbild är inte samma sak som en bra pressbild. Pressbilder fokuserar vanligtvis på programledare, medverkande och/eller skådespelare. En playbild förmedlar innehållets kärna, känsla och väcker intresse.

Tittaren använder bilden för att navigera. Igenkänning och association är grundpelare i ett beteende där många ytor skannas av samtidigt. Bilden behöver således på ett tydligt sätt ge en hint om vad som finns på andra sidan playknappen utan att avslöja för mycket.

Bilden ska vara lätt att koda av. Ju fler objekt det finns i bilden desto mer osynlig blir den i flödet. Fokusera på så få karaktärer som möjligt och arbeta med kontraster och positioneringar.

Vilken känsla vill vi förmedla? Bilden behöver rimma med grundbudskapet i programmet. Skildras en familjetragedi skaver det om titelbilden visar en leende programledare.

Våra tittaren konsumerar innehåll på allt från väldigt små till mycket stora skärmar. Detta gör att bilden behöver ha en hög upplösning så att de inte blir pixliga vid exponering på stor skärm.

Alla program behöver en bild i Play. Alla produktioner har inte monetära muskler att iscensätta stora fotograferingssessions. Men det går även med små medel att göra bilden intressant och lockande för tittaren. Ta in bildtänket tidigt i programskaparprocessen och följ med bilden hela vägen till publicering. Och ta gärna hjälp av Playredaktionen!

Och till sist, om utmaningen ligger i att fånga tittarens uppmärksamhet på några sekunder i Play så för det även med sig många fördelar. I Play har alla program chansen att visas i primetime!

Riktlinjerna för bilder i Play är ett första steg. Det viktiga, roliga och utmanade arbetet med bilder kommer att fortsätta med en playbildgrupp initierad Susanna Balsvik och Karin Almers. Bildgruppen kommer vara på plats i höst men redan nu pågår arbetet med att sätta metoder och mål. Därför passar jag vidare stafettpinnen till Plays redaktionschef Karin Almers med frågan: Vilka tror du är de viktigaste funktionerna som Playbildgruppen kommer fylla när den kommer igång i höst?

Marika Arsenius, projektledare "Bättre bild i Play" (Playredaktionen)

15 gillar detta