10 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 19 september 2018 08:27 - Uppdaterad 21 september 2018 10:40

Maria Groop Russel

Krönika: Maria Groop Russel, Divisionschef Allmän-TV(ATV)

Om det svåra men viktiga uppdraget att vara hela Sveriges television

Det finns grupper av människor vars förtroende för SVT minskar, som inte tycker att vi lyckas skildra samhället tillräckligt bra och som inte tycker att vi är tillräckligt bra på att spegla åsikter och perspektiv som de känner igen sig i. Det tar vi på högsta allvar. Stort förtroende från många människor är vår legitimitet.

Allt vi gör skapar förtroende. Vid sidan av SVT:s viktiga och nödvändiga nyhetsuppdrag ska vi även leverera engagerande, informativa, berörande, relevanta, aktuella och angelägna tv-program för alla människor i Sverige.

Allmän-TV (ATV) är SVT:s programverksamhet. Vi utvecklar, producerar och levererar 100-tals olika programtitlar inom olika programområden under ett år. ATV finns i Umeå, Malmö, Stockholm, och Göteborg. Att vi finns och producerar program från olika platser i Sverige är en viktig förutsättning för att klara uppdraget att spegla Sverige på ett trovärdigt och bra sätt. Att ha medarbetare som lever sina liv på olika ställen i landet och som i och med det har en daglig kontakt och närhet till vardagen just där är av stor betydelse.

Men hur gör vi mer för att vara nära människor och ha koll på hela Sverige och hur märks det i utbudet?

Vi producerar själva och med produktionsbolag, upphovsmän, kreatörer och programmakare som finns runt om i Sverige. Vi skildrar och speglar Sverige genom medverkande från olika platser, med olika bakgrund och perspektiv. Vi gör allt färre studioproduktioner, till förmån för reportageserier, eller fjärrproducerad studio på nya sätt – just för att komma närmre där människor är.

Samma gäller dokumentärutbudet. Här finns så många olika perspektiv, så många olika människors berättelser. Genom profilprogram som till exempel ”Kalles och Britas sex liv”, ”Lerins lärjungar”, ”Madam Deema”, ”Arvinge okänd”, ”Gift vid första ögonkastet” skapar vi nya berörande möten mellan människor. Både för de som är med i programmen och för de som tittar.

Genom “Auktionssommar”, “Sommarlov”, “Klassen”, “Plus”, “Mitt i naturen”, “Fråga Lund” skildrar och möter vi många olika människor runt om i Sverige genom intressanta och angelägna ämnen, som berör och skapar intresse hos en stor del av publiken. Bolibompadraken möter barn och föräldrar både genom programmen och i personliga möten som sker på olika platser i Sverige och hinner i och med det dela ut runt 100 000 kramar på ett år.

Vi bjuder in människor till våra tv-hus runt om i landet. För att lyssna och prata om programmen, vad vi gör bra, vad vi kan göra bättre och vad vi helt missar. Och vi bjuder in oss själva till sammanhang och platser som vi behöver veta mer om.

Jag har knappt träffat någon människa i Sverige som inte har en åsikt eller synpunkt på SVT, på våra program – bra eller dåligt. Det vi gör eller inte gör engagerar. Faktiskt oavsett om man tittar på SVT eller inte. Men vi vill ju att alla ska titta. Inte på allt. Men på nåt. Att bli förbannad eller irriterad över somliga program är helt okej, men när människor säger att de inte gillar något program på SVT så måste vi lyssna. Är det för att det inte finns där, är det på grund av hur vi berättar, är det för att det är svårt att hitta eller är det någonting annat?

Vår relation till publiken är en färskvara och prövas varje dag. Den ska vi vårda, genom vad vi berättar, hur vi gör det och genom alla möten och kontakter vi har med människor, varje dag.

Så fortsätt att ha synpunkter, tyck till och bidra till samtalet om hur vi på bästa sätt, genom programutbudet, kan nå vårt uppdrag att vara hela Sveriges television.

Maria Groop Russel, Divisionschef Allmän-TV(ATV)

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör