11 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

I mitten av september var det pressdag för SVT:s drama ”Vår tid är nu”. Ett tiotal medier var på plats i en våning på Strandvägen i Stockholm för att få chansen att intervjua och fotografera skådespelarna inför premiären av den andra säsongen som startar den 1 oktober. Foto: Charlotta Lambertz

Publicerad 26 september 2018 13:57 - Uppdaterad 26 september 2018 14:38

”Det gäller att ligga steget före”

I mitten av september var det pressdag för SVT:s drama ”Vår tid är nu”. Ett tiotal medier var på plats för att få chansen att intervjua och fotografera skådespelarna inför premiären av den andra säsongen. En minutiöst planerad dag som var slutspurten på ett marknadsföringsarbete som började långt tidigare.

– Ja, mitt arbete brukar börja redan innan ett program har börjat spelas in. Jag brukar ofta läsa en pitch eller storyline i ett tidigt stadium för att kunna göra en kort text om jag skulle få frågor från någon journalist som har fått reda på att ett program är på gång. Det gäller att ligga steget före, säger Jan-Erik Westman, kommunikationsansvarig på SVT HR & Kommunikation.

Jan-Erik Westman och Tannaz Hashemi, kommunikationsansvariga på SVT HR & Kommunikation ser över planeringen för dagen. Foto: Charlotta Lambertz

När det finns manus att läsa och när programbeställare och programchef gett sin input tar Jan-Erik, tillsammans med trailerproducent, fram en brief som beskriver i vilken ”ton” programmet ska marknadsföras och till vilken målgrupp. Skådespelarna får också information om hur serien kommer att marknadsföras, som stöd och inspiration inför intervjuer. Sedan gäller det att hitta vilka nyckelpersoner och miljöer som ska tas fram som stillbilder, inklusive en kampanjbild.

– Helst ska det vara lite dramatiska scener som kapslar in känslan. Det gäller att samla de bästa scenerna, hitta de dagar de ska spelas in och på så sätt försöka få ihop så många skådespelare och miljöer på så få fotodagar som möjligt. Som mest brukar vi ha sex-sju dagar med fotograf. Ofta brukar jag försöka även få till en bild med skådespelarna och regissören innan inspelningarna som en första bild till pressen när vi släpper nyheten om att serien ska produceras.

Ungefär nio månader innan en premiär brukar sedan arbetet börja med att bearbeta press, särskilt de med längre planering som månadsmagasin.

Sedan fortlöper arbetet som ofta kulminerar någon månad innan premiär med till exempel en pressdag. Vipåtv följde med när inbjuden press fick möta gänget bakom ”Vår tid är nu” i en våning på Strandvägen i Stockholm den 10 september.

Minutiöst schema

För att se till att alla journalister och fotografer på plats ska kunna få ut så mycket som möjligt av dagen förbereder Jan-Erik ett tidsschema där alla intervjuer och fototillfällen är noggrant inplanerade.

Jan-Erik Westman, kommunikationsansvarig på SVT HR & Kommunikation håller koll på schemat där alla intervjuer och fototillfällen är noggrant inplanerade. Foto: Charlotta Lambertz

– Jag brukar sy ihop olika grupper med skådespelare som journalisterna får träffa, så att intervjutillfällen blir så bra och effektiva som möjligt. Det brukar vara uppskattat, säger Jan-Erik.

En av journalisterna på plats var Mattias Bergqvist, skrivande frilansjournalist som arbetar mycket för Expressen och som skriver bloggen Spoiler Alert. Han hade åkt ner från Sundsvall för att vara med under pressdagen.

– Vissa saker gör jag över telefon, men en sådan här dag när man får chansen att göra gruppintervjuer är bättre att få göra på plats, säger Mattias Bergqvist.

Fotografer från flera tidningar och byråer var också på plats för att ta egna bilder vid det särskilda fototillfället som fanns under förmiddagen.

Mattias Bergqvist, skrivande frilansjournalist som arbetar mycket för Expressen och som skriver bloggen Spoiler Alert, hade åkt ner från Sundsvall för att vara med under pressdagen. Han intervjuade bland annat Mattias Nordkvist som spelar Gustaf Löwander i Vår tid är nu. Foto: Charlotta Lambertz

Mål för räckvidd

Precis som annonser eller sociala medier så mäts även mediebearbetningen för att se vilken räckvidd och utrymme den genererat.

– Vi har ett mål för räckvidd och hur många läsare vi ska nå. Vi mäter våra insatser noggrant för att försäkra oss om att vi gör rätt saker, säger Jan-Erik Westman.

Charlotta Lambertz

2 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör