16 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 7 november 2018 12:49 - Uppdaterad 7 november 2018 12:52

Mirek Labedzki, produktägare i Duoteamet

Stafetten: Mirek Labedzki, produktägare i Duoteamet

Så vill vi bygga vidare publikens engagemang med Duo-appen

Anders Hebert, produktägare för Team SVT Play TV, lämnade över stafettpinnen till Mirek Labedzki, produktägare i Duoteamet, med frågan ”Hur gör ni för att bygga upp publikens engagemang med Duo-appen?”

Idag slåss allt fler om publikens engagemang. Många av våra konkurrenter är globala jättar med enorma budgetar. Enbart Netflix lägger 2018 en ofattbar summa, uppemot 117 miljarder kr, på nytt innehåll.

För att möta detta tror jag det viktigaste är att vi fortsätter producera fantastiskt rörligt material. Men att enbart konkurrera med bra tv-innehåll tror jag blir svårt. Vi måste även titta på andra vägar att nå vår publik. Här tror jag Duo-appen har en roll att fylla. Duo ger vår publik sätt att engagera sig som ingen av våra konkurrenter har (även om TV4, Netflix och HBO har börjat titta på egen interaktivitet).

I Duo kan publiken spela med i sina favoritprogram, rösta, chatta, quizza, påverka sändningar eller skänka pengar till välgörande ändamål. Genom Duo kan vi även utforska nya tekniker, tittarbeteenden och kanske även hitta nya programformat.

Samlar alla interaktiva upplevelser

En av de fiffiga sakerna med Duo är att vi samlar alla interaktiva upplevelser på ett ställe. Därför behöver vi inte bygga en ny app för varje program eller idé. Istället samverkar alla satsningar i appen till att bygga Duo som varumärke. Detta gör att publiken får enklare att engagera sig då vi minskar antalet appar de behöver hålla reda på.

Störst engagemang i Duo ser vi när vi får till en bra feedbackloop mellan programmet och appen. Programmet ska lyfta appen tydligt och användarnas insatser i appen bör återspeglas genom livegrafik eller påverka programmets innehåll. Därför är det viktigt för oss att arbeta tight med tv-produktionen så att vi får in Duo på ett bra sätt i manus och programidé.

För att förstå hur våra användare upplever det vi sätter i händerna på dem var en av de första sakerna vi byggde i Duo en enkel feedback-funktion. Sedan starten har vi mottagit närmare 40 000 inlägg från våra användare. Vi får kloka råd, buggrapporter, frågor, programfeedback och en himla massa kärlek. Vi tror att feedback-funktionen gör att våra användare känner ett större engagemang för appen, att de känner att de kan påverka det vi gör, att vi lyssnar och bryr oss.

Olika tekniker från spelvärlden

Där vi står nu känner vi att vi kommit en bit på väg men vi vill såklart öka engagemanget i Duo ytterligare, särskilt mellan programmen. För att lösa detta har vi nu börjat kika på olika tekniker från spelvärlden (så kallad Gamification). Genom att låta användarna samla på olika stickers, troféer, klara utmaningar m.m. tror vi att vi kan få dem att både stanna längre och komma tillbaka oftare till appen.

Vi har fortfarande mycket kvar att utforska i Duo men med närmare 1 miljon nedladdningar, 40 000 användarinlägg, flera miljoner startade spel och intresse för Duo-appen från andra PS-bolag som BBC, DR, NRK, RAI och YLE känns det definitivt som vi är något spännande på spåren.

Jag skickar vidare stafettpinnen till Sara Wennerblom Arén, redaktör/producent, med frågan Hur jobbar ni med instagramkontot @enligtdig?

Mirek Labedzki, produktägare i Duoteamet

6 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör