10 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Årets julkalender heter ”Storm på Lugna gatan”. Här får vi bland andra se Lena Philipsson, Henrik Johansson, Cecilia Forss, Johan Rheborg, Edvin Ryding, Wilma Lidén, Maja Söderström och Adrian Macéus. Foto: Johan Paulin /SVT

Publicerad 21 november 2018 10:35 - Uppdaterad 4 december 2018 10:21

”Svårt format att skriva”

Den 1 december är det sedvanlig premiär för julkalendern i SVT. Årets kalender heter ”Storm på Lugna gatan” och är en spännande familjekomedi med mycket julmys. Men processen fram till de 24 färdiga avsnitt som sänds nu påbörjades långt innan.

– Det är en löpande utveckling som ofta pågår över flera år. Vi arbetar med minst tre julkalendrar samtidigt: årets kalender, den vi ska börja spela in i början på nästa år samt de vi ska pitcha för år 2020, säger Johanna Gårdare, programchef SVT Barn.

Det finns många krav på en julkalender. Det färdiga resultatet ska vända sig till den breda målgruppen 2-99 år. I manuset arbetar man mot tre olika åldersgrupper: små barn, äldre barn och föräldrar.

– Det är ett svårt format och utmanande att jobba mot tre målgrupper, där varje målgrupp ska ha sin ”plot” eller handling på flera nivåer i historien. Formatet med kvartsavsnitt i 24 delar är också en utmaning. Det gäller att påbörja en ”story” för alla målgrupper redan i första avsnittet, säger Johanna Gårdare.

”Julkalendrar är ett svårt format att skriva. De har fortfarande en stark tillsammans-tittning och det är utmanande att jobba mot tre åldersgrupper samtidigt, där varje målgrupp ska ha sin ”plot” eller handling på flera nivåer i historien.”, säger Johanna Gårdare, programchef SVT Barn.

Saga och snö

Det är ofta en stor förväntan inför en ny julkalender, både hos barn och vuxna.

– Julkalendrarna har fortfarande en stark ”tillsammans-tittning”. Det kan till och med vara så att man ändrar sina vanor under tiden julkalendern går, till exempel att man äter frukost tillsammans framför tv:n, säger Johanna Gårdare.

Upplägget kan vara lite olika från år till år.

– Vi försöker variera mellan äventyr, humor, saga och fakta. Med åren har vi märkt vad som brukar gå hem. Saga och snö brukar vara säkra kort. Ett tag försökte vi prioritera bort snö, men det ger mycket för att få till julstämningen så det har vi backat på, säger Johanna Gårdare.

Höga tittarsiffror

De senaste tio åren har de genomsnittliga publiksiffrorna legat mellan 1 057 000-2 505 000. Publikrekordet på 2 505 000 var år 2016 med Selmas Saga. Den lite mer faktabaserade julkalendern år 2015 ”Tusen år till julafton” ligger på andraplats med en genomsnittlig publik på 2 412 000. Avsnitten i början och slutet brukar alltid ha högst tittarsiffror.

– De svåraste avsnitten brukar vara de mellan 13-18. Då gäller det att det händer något nytt som fångar det fortsatta intresset, säger Johanna Gårdare.

Julkalendern Selmas saga år 2016 gjorde succé och fick rekordsiffror med en genomsnittlig publikstorlek på 2 505 000. Det var ett magiskt juläventyr där vi bland andra fick se Leo Hellenius som Rupert, Johan Ulveson som Efraim Von Trippelhatt och Ester Vuori som Selma Traskvist. Foto: Ulrika Malm /SVT

Julkalendern Tusen år till julafton från 2015 ligger på andraplats i tittarsiffror med en genomsnittlig publikstorlek på 2 412 000. Här berättade Erik Haag och Lotta Lundgren barnens historia från år 1015 till 2015 och vi fick följa barnens upplevelser kring att plötsligt hamna in i en annan tidsepok. Bakre raden; Oliver, Erik Haag, Lotta Lundgren, Elsa. Främre raden; Sigrid, Morris, Matteus, Cleo och Sabina. Foto: Karl Nordlund/SVT

Faktaruta: Historik julkalendern 2008-2017

Genomsnittlig publikstorlek

2008 Skägget i brevlådan: 1 287 000
2009 Superhjältejul: 1 057 000
2010 Hotell Gyllene Knorren: 1 683 000
2011 Tjuvarnas jul: 1 922 000
2012 Mysteriet på Greveholm: 2 195 000
2013 Barna Hedenhös uppfinner julen: 2 276 000
2014 Piratskatten: 1 950 000
2015 Tusen år till julafton: 2 412 000
2016 Selmas saga: 2 505 000
2017 Jakten på tidskristallen: 1 867 000

Fredagen den 16 november var det pressdag för årets julkalender "Storm på Lugna gatan". Scenografen Maria Sohlman hade skapat en julig och mysig miljö i Ordenshuset på Skansen där delar av julkalendern också är inspelad. Från vänster: Shima Niavarani, Emma Bucht, Sofia Ledarp, Lena Philipsson, Cissi Forss, Maja Söderström, Adrian Macéus och Henrik Johansson. Foto: Pernilla Ståhl

Storm på Lugna gatan

Årets julkalender heter Storm på Lugna gatan. I rollerna kommer vi bland andra att få se Lena Philipsson, Henrik Johansson, Cecilia Forss, Johan Rheborg, Edvin Ryding, Wilma Lidén, Maja Söderström och Adrian Macéus.

Historien handlar om familjen Storm som flyttar från storstaden till den slumrande småstaden Järnkroken. Där bestämmer de sig för att delta i den årliga julkampen där de tävlar om bästa julkortet, pepparkakshuset, julpyntet, och det spännande tomteloppet. Men det visar sig bli en utmaning att få de egensinniga grannarna att samarbeta och inte blir det lättare när en julsabotör försöker förstöra julkampen.

– Jag har velat göra en julkalender som är spännande, rolig och lite romantisk. Med allt som hör julen till – snö, tomtar, pepparkakor, julgranar och lussebullar. Storm på Lugna gatan handlar om gemenskap och vikten av att samarbeta även om vi är olika, säger regissören Emma Bucht.

– Jag tror att årets julkalender kommer att fungera brett. Den är både rolig och bjuder på julstämning. Den trailer som vi har lagt ut på sociala medier har hittills fått många positiva reaktioner, avslutar Johanna Gårdare.

Kika gärna in på smygtitten av årets julkalender i SVT Playlänk till annan webbplats

Charlotta Lambertz

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör