10 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 21 november 2018 09:18 - Uppdaterad 21 november 2018 09:22

Sara Wennerblom Arén

Stafetten: Sara Wennerblom Arén, redaktör/producent

Viktigt med humor, engagemang och information för att fånga ungdomarnas intresse

Mirek Labedzki, produktägare i Duoteamet, lämnade över stafettpinnen till Sara Wennerblom Arén, redaktör/producent, med frågan Hur jobbar ni med instagramkontot @enligtdig?

Det korta svaret på frågan hade varit: enligt ungefär samma principer som ni. Grundtanken med @enligtdig, precis som med Duo-appen, är engagemang. Men våra verktyg skiljer sig något.

@enligtdig är ett instagramkonto där vi bygger dialog och pratar samhällsfrågor med ungdomar för att sen kunna använda deras input för att göra mer relevant samhällsmaterial för unga i Play.

Grundprincipen är att lyssna på målgruppen och låta den utforma vårt innehåll.

Förarbetet till instagramkontot blev därför en serie fokusgrupper med ungdomar för att försöka ta reda på hur deras samhällsintresse ser ut.

Ganska tidigt blev det tydligt att Instagram är plattformen att kommunicera med ungdomarna på. Facebook är de i stort sett inte på (i alla fall inte aktivt). Snapchat ser de som ett ganska privat forum där de helst umgås med vänner och människor de känner.

Av ungdomarnas feedback gick det att utläsa tre huvudspår som är viktiga för att fånga deras intresse: humor, engagemang och information.

Vid ett senare tillfälle såg jag att BBC Three (som bara vänder sig till ungdomar) har gjort exakt samma analys och följer budorden ("make me laugh", "make me think"och "give me a voice") slaviskt i sitt utbud för den unga målgruppen.

Formatet på @enligtdig är “samhällsinnehåll i en lekfull form”. Vi använder oss av SoMe- och Youtube-format (memes, humorklipp, quizz på Story o.s.v.) men fyller dem med ett seriöst samhällsinnehåll. Bild/video/form ska alltid vara indragande och lekfull samtidigt som innehållet ska handla om samhällsfrågor och uppmuntra till diskussion och dialog. Varje inlägg ska ha ett “call-to-action” som öppnar för interaktion.

Varje vecka har vi ett nytt samhällsämne. I början byggde ämnena på den input vi fick från ungdomarna i fokusgrupperna. Så småningom kunde vi istället gå över till att hämta in ämnen direkt från våra följare på instagram.

Ända sedan vi startade kontot i februari har vi prövat oss fram genom att publicera inlägg som vi sen utvärderar i målgruppen (dels genom fokusgrupper, dels genom att följa instagrams egen statistik för vårt konto och ungdomarnas feedback på kontot). På det sättet kan vi löpande skruva form och innehåll så att de träffar bättre och bättre i vår målgrupp.

Det jag ser som vår framgång är att följarna interagerar med vårt innehåll. D.v.s. de pratar inte bara med oss på kontot utan de pratar också med varandra OM vårt innehåll. Det visar att vi har lyckats fånga en kräsen målgrupp. Men det är också en av de viktigaste faktorerna för att Instagrams algoritmer ska lyfta upp ens innehåll.

Den input vi får från våra unga följare på instagramkontot @enligtdig använder vi till att göra kortformat-serier som publiceras under rubriken Enligtdig i SVTPlay. Där publiceras, förutom våra egna serier, även andra produktioner med samhällsinnehåll som vänder sig till unga.

Jag skickar vidare stafettpinnen till Malena Nilsson Nyback och Siri Bergerud som just har avslutat åtta veckors inspelning av live-realityn Salongen med frågan Vad lärde ni er av att arbeta med innehåll i daglig livesändning och vecko-baserad reality parallellt?

Sara Wennerblom Arén, redaktör/producent

6 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör