10 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

I årets julkalender får vi träffa familjen Storm. De anländer till sin nya hemort Järnkroken men huset de köpt med adressen Lugna gården 3 är inte riktigt vad de tänkt sig. Dessutom visar sig grannarna vara ett gäng bråkstakar. I rollerna ser vi Henrik Johansson, Adrian Macéus, Maja Söderström och Cecilia Forss. Foto: Johan Paulin /SVT

Publicerad 5 december 2018 10:15 - Uppdaterad 5 december 2018 10:17

Julkalendern ökar med 49 procent online

Årets julkalender i SVT ”Storm på Lugna gatan” har fått ett gott mottagande hos publiken. Tittarsiffrorna online har ökat med 49 procent jämfört med förra året.

– Vi har försökt vara väldigt lyhörda kring vilka behov publiken vill att julkalendern ska fylla och tagit till oss att det är viktigt med ordentlig julstämning, snö och igenkänning för både barn och vuxna. Vi har jobbat hårt på att leverera på den önskelistan och det verkar som om det gått hem i år, vilket är otroligt glädjande, säger Johanna Gårdare, programchef SVT Barn.

Webbpubliksiffrorna för det första och andra avsnittet visar att det var 658 600 som tittade på premiäravsnittet, medan det 535 500 som såg avsnitt 2 i SVT Play. År 2017 var det 463 900 respektive 337 000 som tittade på avsnitt 1 och avsnitt 2 av ”Jakten på tidskristallen” i SVT Play. ”, Årets julkalender har därmed ökat sina tittarsiffror online med 49 procent jämfört med förra året.

– En ökning med 49 procent online är galet roligt och visar att julkalendern verkligen satt sig som en etablerad jultradition och tv-vana i december. Siffrorna visar också att förflyttningen från broadcast till online fortsätter och att även en VOD-tjänst (Video on Demand) kan fylla en så kallad ”lägereldsfunktion” – det vill säga att samla hela familjen vid ett visst tillfälle, säger Johanna Gårdare.

Årets julkalender handlar om familjen Storm som flyttar från storstaden till den slumrande småstaden Järnkroken. Där bestämmer de sig för att delta i den årliga julkampen där de tävlar om bästa julkortet, pepparkakshuset, julpyntet, och det spännande tomteloppet. Men det visar sig bli en utmaning att få de egensinniga grannarna att samarbeta och inte blir det lättare när en julsabotör försöker förstöra julkampen.

Webbpubliksiffrorna för de två första avsnitten i SVT Play:

Avsnitt 1: 658 600 i Play (2017: 463 900)

Avsnitt 2: 535 500 (2017: 337 000)

Charlotta Lambertz

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör