24 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 31 januari 2019 14:17 - Uppdaterad 1 februari 2019 10:23

Jean-Francois Bonit

Stafetten: Jean-Francois Bonis, gruppchef för traileravdelningen

En bra trailer ska kännas i magen

Tobias Björling, projektledare på SVT, som flera gånger ansvarat för att anpassa ett amerikanskt format för den svenska publiken lämnade över stafettpinnen till Jean-Francois Bonis, gruppchef för traileravdelningen, med frågan: Vad utmärker en bra trailer?

Tack för stafettpinnen, med frågan från Tobias Björling - vad utmärker en bra trailer?

Det korta svaret är att en trailer skall kännas i magen på den publik den är tänkt att nå.

Men låt mig återkomma kring formerna lite senare.

Men frågan skulle också kunna vara följande: Vad utmärker bra marknadsföring för ett program?

Låt oss först backa och vidga begreppet. När vi säger trailer så handlar det givet om hur vi kommunicerar våra program. Rätt producerat och placerat så är det vårt i dag mest kraftfulla marknadsföringsverktyg vi har att tillgå. Till skillnad från många av våra kollegor i branschen så har vi hela skarvutrymmet till vårt förfogande, ett drömläge för en kommunikationsavdelning och inte minst ett stort ansvar.

Så frågan blir hur vi förvaltar detta? Genom att producera så bra trailers som möjligt, gärna flera stycken med olika infallsvinklar. Men framför allt gör vi det genom summan av våra insatser. När hela kommunikationsavdelningen går i takt runt marknadsföringen av en titel så dras ett mäktigt maskineri igång, PR, trailerkampanjer, SoMe, Hallåinsatser och extern marknadsföring. Det är summan av dessa insatser som skapar det som är enskilt viktigast för oss nämligen effekt och genomslag.

Låt oss gravitera tillbaka till kärnfrågan, trailer.

En av det enskilt roligaste sakerna och det mest utmanande med att arbeta på kommunikationsavdelningen med speciellt ansvar för Trailer och programpresentation är att det vi håller på med är känslig materia. Den enskilda trailerns potentiella genomslagskraft är stor och därmed granskas den med rätta noggrant.

Vi hanterar material som många människor har vigt månader och år åt, inte sällan in i nattens förbannade mörker. Vi tar sedan detta och kondenserar och reducerar ner det till 30 sekunder rörlig bild.

Dessa få sekunder blir då ett slags kvitto på den ackumulerade insatsen, klart att detta ibland väcker känslor.

Vi gör det med insikt och respekt mot produktionen men det vi framför allt har som avdelning för ögonen är tittaren. Tittarperspektivet, ett utifrånperspektiv på hur just denna titel bäst skall kommuniceras till en publik som är flyktig och inte sällan har begränsad eller ingen förkunskap.

Styrkan är just att vi står utanför, utan känslomässiga kopplingar till produktionen eller deltagare. Resultatet kan då bli att vi väljer bort den där ”dyra” scenen eller väljer att lyfta en medverkande framför någon annan.

Det handlar i stor utsträckning om att välja bort och hitta ”the Single-Minded Proposition” gentemot den målgrupp som vi är satta att nå.

Vad utmärker en bra trailer då?

Det som utmärker en bra trailer är när den lyckas dra in publiken genom att levererar premissen på ett emotionellt sätt som tydligt lyfter programmets USP gentemot den tänkta målgruppen. Och att i materialet hitta en kommunicerbar vinkel som förtydligar programmets tonalitet med hjälp av klippning, musik, copy, speaker och grafik som sätter sig i tittarens medvetande istället för att försöka säga allt. Ingen falsk marknadsföring, inte spektakulärt för att väcka uppmärksamhet. Vi är i förtroendebranschen, vi gör det för att bygga relation och stärka SVT:s förtroende. Men sälja ska det!

På tal om att sälja vårt innehåll så vill jag skicka stafettpinnen vidare till Karin Almers.

Jag undrar hur man tänker gällande marknadsföring på vår Play-plattform?

Jean-Francois Bonis, gruppchef för traileravdelningen

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör