22 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 10 april 2019 13:46 - Uppdaterad 12 april 2019 10:47

Erica Lascelles, gruppchef sociala medier

Erica Lascelles, gruppchef sociala medier

Tre myter kring journalistik på sociala medier

Håkan Smith, AD på SVTi, lämnade över stafettpinnen till Erica Lascelles som tillträdde som gruppchef för sociala medier på SVT Nyheter i oktober. Han skickade med frågan: Kan du berätta om några vanliga missuppfattningar kring journalistik på sociala medier?

Det är inte helt lätt att slå fast sanningar när det gäller en värld där vi aldrig har full inblick – till exempel i hur algoritmerna är inställda. Men låt oss snacka om tre påståenden som jag skulle vilja kalla myter:

1. En URL är död efter en publicering

Visst, du får räkna med lägre räckvidd om du publicerar en artikel igen, algoritmerna innebär att den som redan sett posten troligen inte får den i sitt flöde igen. MEN, du kan ju nå massa människor som inte såg posten första gången.

Enkel tumregel: går posten dåligt första gången så kommer den nog gå väldigt dåligt andra gången – går den väldigt bra första gången så är det god chans att den går bra igen.

På SVT Nyheters Facebooksida återpublicerar vi veckans mest lästa artiklar på helgerna, och inte sällan är de återpubliceringarna bland helgens mest lästa poster (på vår Facebooksida alltså).

 

Varje helg återpubliceras veckans mest lästa artiklar på SVT Nyheters Facebooksida.

2. Man måste bränna av det bästa först

Den här punkten gäller social video. Och ja, du måste kroka tittaren snabbt. Folks “attention span” på sociala medier är ju ...begränsad. Mina erfarenheter säger att du visserligen måste ha ett tydligt och lockande anslag – men klimaxet kan med fördel sparas till sista tredjedelen av videon. Om man krokar tittaren med till exempel en frågeställning, eller med en visuell scen där man verkligen vill se hur det ska sluta, så ökar chansen för en positiv genomtittningskurva. Och hög genomtittning premieras av algoritmerna.

Den dramaturgiska kurvan är viktig även i korta sociala medier-videor. Klipp som helt saknar premiss, upptrappning eller klimax – eller som ger svaret direkt i början – ökar risken att folk snabbt skrollar vidare.

3. Instagram konverterar inte

Den här gamla sanningen beror nog mycket på att det inte går att lägga länkar i Instagramposternas captionstexter, så vanan är inte att klicka sig vidare från flödet.

Men det finns smidiga sätt att skapa linkinbio-bibliotek för att göra det så enkelt som möjligt för följare att ta sig till artiklarna (kolla länken i @svtnyheters profillänk till annan webbplats om det känns oklart) – och framför allt så finns det goda konverteringsmöjligheter på Story.

 

Länk i bio-biblioteket på SVT Nyheters Instagramkonto gör det smidigt för följarna att ta sig till artiklarna.

På Story (de runda ringarna högst upp som är korta klipp som ligger där i 24 timmar) krävs bara ett uppsvep med fingret för att du ska komma till artiklarna – och folk har den vanan. Vi har en rad exempel där över en femtedel av räckvidden har svept upp till vår sajt.

Dessutom går det att korspublicera stories till Facebook-händelser, och nu funkar det att svepa upp även där.

Men innan man kan börja glädjas åt fina trafiksiffror gäller det att bygga upp en rejäl följarskara - och det är en helt annan utmaning som vi inte hinner fördjupa oss i här!

Jag skickar vidare stafettpinnen till Åsa Erlandsson. Åsa har jobbat som reporter på Veckans brott under den senaste säsongen och är nu på Dokument inifrån. Hon har en bakgrund på bland annat Aftonbladet och som redaktör på Svensk polis, och hon fick 2017 Stora journalistpriset i klassen Årets berättare för boken “Det som aldrig fick ske: Skolattentatet i Trollhättan”.

Frågan är: Hur är det att byta medie – att ha jobbat på papperstidning halva livet och komma till tv?

Erica Lascelles, gruppchef sociala medier

5 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör