22 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 17 juni 2019 16:17 - Uppdaterad 17 juni 2019 16:21

Johan Ejeborg, reporter och kommentator på SVT Sport

Johan Ejeborg, reporter och kommentator på SVT Sport.

”För mig är MoJo ett enkelt sätt att göra tv”

Linn Hellstrand, digital strateg och projektledare på SVT Sport, lämnade över stafettpinnen till Johan Ejeborg, reporter och kommentator på SVT Sport med frågan: Hur jobbar du som reporter med mobilen som verktyg? Och hur har det förändrat din roll som reporter?

Utan att överdriva så är jag en av dom som haft telefonen mest som ett instrument för enkel teveproduktion. Ganska länge faktiskt. Från ganska omständligt filmande med padda till dagens vassa mobilkameror. Jag blir lika glad varje gång jag får chansen att prata om MoJo. Eller mobil journalistik som det handlar om.

Länge var detta något som inte riktigt togs på allvar. Det spelade faktiskt ingen roll om jag var i SVT-huset, på idrottsevenemang i Sverige eller utomlands. Alltid möttes jag av ett visst mått av skepsis, snällt sagt.

Jag minns när jag var på alpina världscupen i Flachau, Österrike. Hade fått kamerasticker av den pressansvarige och klistrade den på telefonens baksida.

– Vad gör du? Den är till er tv-kamera, sa den pressansvarige argt.

– Det här är vår tv-kamera, sa jag med bestämd röst.

– Men du kan väl inte göra tv med den där? fortsatte han.

Tio minuter senare hade jag spelat in en liten snutt och redigerat in lite klippbilder. Flera funktionärer i presscentret anslöt och följde med spänning det som pågick. Så blev det tid för "examen". Att bevisa att det minsann gick hur bra som helst att göra teve utan att använda en "riktig" tv-kamera. Resultatet gav flera kommentarer. "Wow", "det såg ju ut som tv-bilder", "vilka klara bilder", "och såg ni, det var redigerat"...

För mig är MoJo ett enkelt sätt att göra tv. Direkt. Snabbt. Billigt.

Det var ju så det började. När vi inte hade råd att vara på plats med egen fotograf fanns det en unik möjlighet när Mojo var ett faktum. Och jag var inte sen att anta utmaningen. Utan tvivel en skaplig sparbössa då omkostnaderna för ett dagsverk är små. På gott och ont.

Jag gör uteslutande bildsatta intervjuer med telefonen. Det är snabba ryck. Sällan finns det tid till att göra det genomarbetade jobbet i min värld. Men när det fungerar, vilket det oftast gör numera, så är Starling min darling. Känslan när du lyckats leverera en kort intervju, klippa in en bild eller två, skicka iväg inslaget med ett bra bredband från en målfålla långt hemifrån, är magisk.

Då jag är mycket ute på fältet och jobbar kan jag fortfarande mötas av syrliga kommentarer och ifrågasättande. Och visst, en del av de frilansande tv-fotograferna har fått färre uppdrag när det visat sig fungera utmärkt med MoJo. Samtidigt borde det finnas utrymme för att de bästa fotograferna kan användas mer för verkliga bildjobb. Jag ser MoJo framförallt som ett väldigt bra komplement till det traditionella tv-fotot.

Jag har glädjande noterat att allt fler fotografer är nyfikna på MoJo. Inte minst när tekniken havererar kan mobilen vara en bättre kompis än du någonsin kunnat drömma om. Nu är Mojo överallt. Ser dagligen härliga resultat från kollegor som tagit tekniken på allvar. För ska man lyckas med Mojo så krävs tålamod. Att våga göra fel. Se möjligheterna i alla lägen. Vem som helst kan faktiskt göra tv idag. Om MoJo tas på allvar.

Jag vill skicka stafettpinnen vidare till programdirektör Jan Helin som jag vet fått en grundkurs i MoJo. Hur ser du på MoJo i SVT i framtiden? Och hur viktigt är egentligen bildberättandet för SVT i den digitala världen?

Johan Ejeborg, reporter och kommentator på SVT Sport

5 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör