12 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Närmare 100 deltagare från idrottsförbund, produktionsbolag och rättighetsbolag bjöds in till Sportdagen.

Publicerad 8 november 2019 10:50 - Uppdaterad 8 november 2019 11:03

SVT Sport samlade idrotts-Sverige

Onsdagen den 6 november bjöd SVT Sport, för femte gången, in representanter från idrottsrörelsen till SVT för att utbyta tankar och idéer om sport, tv och framtiden.

Närmare 100 deltagare från idrottsförbund, produktionsbolag och rättighetsbolag bjöds in till Sportdagen. Frågor som diskuterades var bland annat: hur ser och beter sig dagens sportpublik, hur tänker SVT kring sporträttigheter och tv, samt varför är det viktigt att bevaka idrotten med ett jämställdhetsperspektiv? Det bjöds också på omvärldsspaning med fokus på den allt snabbare medieutvecklingen.

SVT:s vd Hanna Stjärnde inledde dagen.

Dagen inleddes med en återblick presenterad Hanna Stjärne, vd på SVT. Hon berättade om SVT:s fantastiska mästerskapsår med bevakning av 17 världsmästerskap och sex europamästerskap och tittarnas positiva respons från SVT Sports bevakning från dessa. Efter det kom hon in på idrottsrörelsens och SVT:s gemensamma kärlekshistoria.

I dag är 9 av 10 barn aktiva i någon form av idrott och 9 av 10 tittar på SVT. Det finns många gemensamma positiva nämnare och viktiga samarbeten som gör att SVT och idrottsrörelsen tillsammans utvecklar svensk idrott.

Dramatisk ökad konkurrens om sporträttigheter och tv-publik

Därefter följde Jan Helin som gjorde en omvärldsspaning. Han pratade bland annat om att konkurrensen om rättigheter och tv-publiken aldrig har varit tuffare. Att det sker en explosionsartad ökning av utbud som aldrig förr, en dramatisk prisökning av sporträttigheter och det traditionellt samlande tv mediet viker. Journalistiken attackeras och vitaliseras.

Jan Helin, mediedirektör SVT.

– Vi befinner oss i en historisk tid. Mediemarknaden räknas helt om och den samlande gemenskap vi tidigare sett ger vika. Vilka medier kommer att vara svenskägda om 10 år? Det vi kan se är att reality och sport är den samlande kraft och som traditionell tv fortfarande fungerar mot vår publik som är 16-25 år, säger Jan Helin mediedirektör SVT.

Att det är svårt att hänga med i medieutvecklingen är alla överens om och Jan Helins presentation fick stor uppskattning tack vare en konkret och samlande överblick där han förtydligade utmaningarna som medierna står inför på ett pedagogiskt och intresseväckande sätt.

Sportintresset växer

SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson följde sedan upp med SVT Sport i siffror. Sportintresset växer och intresset för att titta på sport i tv likaså - denna trend syns såväl i olika åldersgrupper samt hos både män och kvinnor. Sportevenemang är ett av de programutbud som bäst klarar att upprätthålla tittarnivåerna. Män följer generellt många olika sporter medan kvinnor i större utsträckning följer stora evenemang.

Moderator Maria Wallberg och Sportchef Åsa Edlund Jönsson.

– Vår ambition är att möta publikens sportintresse med många bra sändningar. Vi var uppe i toppnivåer tittarmässigt under året som gick med våra sändningar från bland annat hockey-vm, friidrotts-vm och vår starka vm-vinter. Vi har en blågul sportstrategi och vi vet att svenska folket vill vara med oss när våra svenska landslag lyckas. SVT har det här året visat att det är vi som samlar svenska folket runt gemensamma idrottsupplevelser. Och det är oroande om SVT inte har möjlighet att fortsätta att vara en samhällsaktör som samlar land och stad, ung som gammal, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

Under 2018 visade SVT Sport 434 000 timmar sport i tv, det går att likställa med 50 års sändningstid.

Dagen varvades också med en sport-quiz av och med Chris Härenstam och pausgympa i form av sten, sax påse. Med en stark hejaklack tog Åsa Bäckström, bandyförbundet, förtjänstfullt hem segern mot Jörgen Ekvall från bilsportförbundet.

Åsa Bäckström från bandyförbundet bäst av tre i "sten, sax, påse" mot Jörgen Ekvall bilsportförbundet.

Eftermiddagen bjöd på jämställd sportbevakning av Linn Hellstrand och Ola Bränholm och SVT:s ökade satsning på Play av och med Max Bursell. Och inte minst gav all återblick av sportögonblick från året som gått en härlig påminnelse om den samlande kraft som SVT och idrottsrörelsen bjudit svenska folket på, både tittare och aktiva.

Linn Hellstrand, digital strateg och reporter Ola Brännholm.

Projektchef Max Bursell.

Dagen avslutades med Jens Lind som delade med sig av sina erfarenheter från arbetet med Hockeyns historia som tidigare i veckan vann förstapriset i kategorin ”Documentary Team Sport” på den internationella sport- och filmfestivalen i Milano.

Jens Lind som delade med sig av sina erfarenheter från arbetet med Hockeyns historia.

Presentationer och samtal varvades och viktiga frågor för både idrottsrörelsen och SVT lyftes. Hur och vilka samarbeten är viktiga för framtiden, hur kan mindre sporter uppmärksammas och hur kan kontaktytorna öka med mera.

Elias Håkansson, Parasportförbundet besökte SVT Sportdagen för första gången och han tyckte dagen infriat hans önskemål om att bli inspirerad och för honom och hans kollegor är det här ett bra tillfälle att visa upp sin sport å ena sidan och lära känna SVT och de andra förbunden å den andra.

– Jag hoppas det ska leda till nya samarbeten och kontakter framöver. Det är alltid lättare när man får ett ansikte, jag och Ola Brännholm fördjupade oss i jämställd sportbevakning och jag har mycket bra information att ta med mig hem, säger Elias Håkansson.

Sportdagen en av årets viktigaste dagar

– För oss ger det en unik möjlighet till att fördjupa relationen med förbunden. Att öka kunskapen om SVT och sport i public service, berätta om hur vi arbetar och skapa en positiv dialog och få feed back från svensk idrott och inte minst få tillgång till nya nyhets- och evenemangsidéer är väldigt viktigt, säger Jan Olsson projektledare Sportdagen.

Sammanfattning och frågestund avslutade Sportdagen. Från vänster: Maria Wallberg, moderator, projektledare Sportdagen Jan Olsson, sportchef Åsa Edlund Jönsson och projektchef Max Bursell.

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör