19 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Ann Sandin-Lindgren

Ann Sandin-Lindgren

Publicerad 16 januari 2017 06:30

Vad gör vi åt våra egna filterbubblor?

Jag har precis blivit klar med kursen SVTx och tagit del av många kloka tankar från chefer och programmakare och det har fått mig att reflektera och fundera lite på hur vi själva fungerar internt på SVT.

Dessutom har jag fortfarande seminariet från Münchenbryggeriet i slutet av november i klart minne. Jag ska erkänna att mina förväntningar på seminariet innan festen inte var speciellt höga. Hur tänkte man? Ska vi sitta och lyssna på våra chefer innan festen? Hur bra är det för feststämningen?

Men jag blev otroligt positivt överraskad! Mitt skrumpna ”public-service-hjärta”, som knappt har fått någon näring de senaste åren, började bulta. Vad mycket klokskap som man fick ta del av. Jag blev helt förälskad i vår nya programchef Jan Helin och imponerad av hans klara analys om den goda journalisten och SVT:s framtida utmaningar. Jag gav honom en puss på festen och kramade om vår VD Hanna för att visa min uppskattning när jag kände mig så lycklig över att jobba på ett sådant bra och framsynt företag.

Men sen var det allt prat om ”filterbubblor” som fick mig att börja fundera. Idén om att publiken bara konsumerar information som bekräftar deras egen världsbild.

Vad gör vi åt våra egna interna filterbubblor?

Vadå interna filterbubblor undrar någon. Jo, att vi som jobbar på SVT är helt inneslutna i våra egna filterbubblor inom företaget. Att vi inte har något gemensamt sätt att kommunicera på som når alla medarbetare. Att det finns så många isolerade öar som inte tar del av gemensam kommunikation.

82 % av medarbetarna läser inte företagsnyheterna på Intranätet. 75 % av medarbetarna öppnar t ex inte de korta kurser som skickas ut av Säkerhetsavdelningen varje vecka, som bara tar ca 2-3 minuter att göra. Många har tusentals olästa mejl i sina mejlkorgar.

Många medarbetare på SVT nås inte av de nyheter som företaget kommunicerar. Hur får man veta något om de nya molntjänsterna i Office365, OneDrive och SharePoint när kommunikationsvägarna inte fungerar? Är det affischer på toaletterna som är det bästa forumet?

Vi som jobbar med utbildning i de verktyg som är standard på SVT, och som ledningen har tagit beslut om att vi ska använda, vet inte hur vi ska nå medarbetarna på SVT så att de får den kompetensutveckling som de behöver för att bättre kunna använda alla nya digitala verktyg.

Hur når vi ut till alla våra interna filterbubblor?

De flesta medarbetare på nyheterna har väl fullt upp med iNews, Meta och sina egna journalistiska verktyg och vet nog inte hur de nya verktygen fungerar som skulle kunna underlätta arbetet.

På SVTi/ATV har man börjat köra sin egen variant av internkommunikation via Slack. När det var skarpt läge i Göteborg med hot i början av januari fanns det inget gemensamt överenskommet sätt att nå ut. Ska man skicka mass-SMS eller kommer medarbetarna läsa en Yammer-app, Slack eller ska man gå ut på Facebook eller Aftonbladet för att veta vad som händer?

Vårt företag har nu så många egna kulturer som har sina egna sätt att kommunicera. Var och en gör som den tycker är bäst. Kreativa och oberoende? Ja! Men effektivt och klokt? Nej! Det tycker inte jag!

Varför fundera på hur vi ska nå publikens filterbubblor när vi har egna filterbubblor internt.

Lyckas vi hitta ett sätt att nå ut till våra närliggande filterbubblor och börja leva som vi vill lära andra så kommer vi nog att lyckas slå hål på de externa filterbubblorna också. Vi måste ju börja gräva där vi står!

Hitta en gemensam kanal för information och satsa mer på att nå ut internt så att vi kan bli ett SVT!

Ann Sandin-Lindgren
som publicerar detta i Vipåtv och hoppas att någon läser det ;-)

Varför fundera på hur vi ska nå publikens filterbubblor när vi har egna filterbubblor internt.

Ann Sandin-Lindgren
Utbildningssamordnare

110 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress