19 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Helène Sahlin
Ledarkrönikan
Helène Sahlin, HR-direktör

Publicerad 23 september 2016 07:00

På SVT finns plats för många olika talanger

Att vara en public-service-stjärna som lyser klart under lång tid framöver, in i 2020-talet och framöver, är en fantastisk uppgift som ställer krav på oss som arbetar här.

Vi måste ha ”örat mot marken” och känna av vad publiken behöver.

Men vi ska också ge dem det där lilla extra som de inte hade förväntat sig. Publiken är ju inte en homogen grupp, så vi behöver ta till oss av deras olika perspektiv och bemöta deras tittarbeteenden, för att verkligen vara där publiken är. Det tycker jag vi är bra på.

Locka nya talanger

För att kunna göra detta även i framtiden måste vi säkerställa att vi även fortsättningsvis rekryterar in hög kompetens och att vi lockar nya talanger. Vi har idag ett fantastiskt gäng som arbetar här, men vi behöver ständigt fylla på med nya.

För mig är alla som arbetar på SVT talanger. På olika sätt förstås, men likväl talanger.

Talang är för mig någon som har en specifik begåvning och fallenhet för något och också en förmåga att tillämpa detta så att det kommer verksamheten till godo.

En talang kan också skapas genom ett starkt intresse, av att träna, utvecklas, göra fel och få tillfälle att rätta till. Erfarenhet skapar ju färdighet, eller hur?

110 olika yrken

På SVT har vi ca 110 olika yrkesfunktioner, så det finns plats för många olika typer av talanger. Men konkurrensen hårdnar, så det gäller för oss att vara en tillräckligt attraktiv arbetsgivare för att locka till oss de mest kvalificerade medarbetarna, inom alla dessa yrkesgrupper.

Det finns 110 olika yrken på SVT.

Det finns 110 olika yrkesfunktioner på SVT.

Vi har som mål att vårt arbetsgivarvarumärke (Employer Branding) ska vara lika starkt som SVT:s varumärke. Vi är på god väg att lyckas. Tre år i rad har vi blivit utnämnda till Sveriges näst mest attraktiva arbetsgivare (på 1:a plats kommer IKEA).

Vår ambition är att ”knipa” förstaplatsen i mars 2017!

Hur behåller vi talangerna?

Hur hittar vi talangerna och hur behåller vi dem? För att locka till oss fler talanger måste vi profilera oss som möjlig arbetsgivare. Vi måste synas ännu mer på sociala medier, sprida våra annonser och ”fiska i djupare och vidare vatten”.

Vi står inför en utmaning när det gäller att hitta talangerna, men det är också en utmaning att behålla dem. Vi rekryterar för att få in ny kompetens, men det är lätt att ganska snabbt återgå till det mer invanda. Det är ju ofta snabba puckar och då är det lättare att göra som vi alltid har gjort.

Här måste vi nog lite till mans ruska om oss själva och bli mer öppna för andras sätt att tänka och göra. Helt enkelt sporra oss själva att vara ännu lite mer nyfikna på alternativet!

Hur hittar vi talangerna och hur behåller vi dem? För att locka till oss fler talanger måste vi profilera oss som möjlig arbetsgivare. Vi måste synas ännu mer på sociala medier, sprida våra annonser och ”fiska i djupare och vidare vatten”.

11 gillar detta