25 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Hanna Larsson
Sista ordet
Hanna Larsson, Kommunikationsansvarig sociala medier

Publicerad 19 juni 2017 06:30

Här finns den unga publiken

I Sverige finns 812 000 människor mellan 18 och 24 år – och vi på SVT kan ju, handen på hjärtat, nästan allt om hur omöjliga de är att nå.

Vi har fel varumärken. Fel utbud. Fel produktionsprocess. Fel tilltal. Fel kanaler.

Jag har själv tänkt allt det. Och ingen är gladare än jag när det nu visar sig vara fel.

Via vår största Facebooksida SVT når vi numera en månadsräckvidd i gruppen 18-24 år på 100% (minus 6%, som inte använder Facebook).

Räckviddsbegreppet skiljer sig mellan olika kanaler, så det är värt att förklara att den här Facebookräckvidden innebär att algoritmen bedömer våra inlägg som så relevanta att den visar upp minst något av dem i flödet hos alla i de här åldrarna. Varje månad – varje vecka är motsvarande andel runt 90%.

De kan välja att titta, interagera, eller scrolla vidare. Men vi finns alltså löpande i deras flöden, som en närvaro och som en möjlighet – ett klick bort från titt eller läsning hos oss.

Traditionell marknadsföring

Att traditionell marknadsföring är körd i den här gruppen har vi lärt oss. Och vi ska nog inte tro att varumärket SVT seglat upp som magnet bland Sveriges unga.

Inte heller har vårt utbud förändrats radikalt. I stället är det en sak, som vi fokuserat på ett tag, som ger utdelning: Relevanta videoberättelser med tydliga vinklar. Berättade på ett effektivt sätt som får scrollande tummar att stanna upp i flödena.

Få slösar frivilligt sin tid på reklam, allra minst unga. Och i sociala medier är uppmärksamhet förtjänad. Så nyckeln för vår marknadsföring och vårt dialogarbete i flödena är att berätta något som i sig ger ett värde där och då.

Sen är det aldrig hela programinnehåll vi erbjuder, målet med de korta videoklippen är alltid marknadsföring.

Ämnen som engagerar

Vilka ämnen är det då som funkar? Svaret är att innehållet ska vara tillräckligt nischat för att svara mot var och ens intressen och hjärtefrågor, och berättandet ska vara starkt nog för att stå sig i flödena.

Så – många inlägg blir det, på alla möjliga ämnen. Vi har en stor styrka i SVT Plays breda utbud, och ofta får vi bättre engagemang med en video om en smal dokumentär än om vår nya storsatsning.

Sen ska jag tillägga att SVT på Facebook är till för fler än just åldersgruppen 18-24. Sedan en tid tillbaka är vårt fokus människor mellan 18 och 39. Inte för att andra grupper är mindre viktiga, utan för att vi enkelt når äldre grupper via tv-kanalerna.

Dessutom engagerar sig våra äldre följare gärna i samma inlägg som de yngre – bara de handlar om ämnen de brinner för.

 

Källor: SCB, Svenskarna och Internet 2016, Facebook Insights

I stället är det en sak, som vi fokuserat på ett tag, som ger utdelning: Relevanta videoberättelser med tydliga vinklar. Berättade på ett effektivt sätt som får scrollande tummar att stanna upp i flödena.

17 gillar detta