18 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Johanna Gårdare
Ledarkrönikan
Johanna Gårdare, Programchef SVT Barn

Publicerad 13 oktober 2017 06:30 - Uppdaterad 19 oktober 2017 11:25

Släppa makt - för gemensam framgång!

Det refereras väldigt ofta till hur vi lyckats på SVT Barn.

Utifrån ett publikt perspektiv har vi det. Barnutbudet står för cirka 45% av den totala tittartiden SVT online.

Fortfarande står sig Barnkanalen bra som varumärke i Orvesto Junior, SIFOs årliga undersökning om 7-15-åringars medie-och konsumtionsvanor.

Vi får i olika sammanhang berätta om hur vi ”Maxat Barnplay”. I slutet av 2016 uppstod en slags utmattningseffekt kring begreppet ”digital transformation”. Alla pratade om det ”digitala språnget”. Få visste vad det betydde, åtminstone på en nivå som kunde bli guidande för den egna verksamheten.

Vi fattade mod

På SVT Barn fattade vi mod och tog det digitala språnget över helvetesgapet. Vi påstod att online och broadcast inte var lika viktiga och i uppdragssprocessen inför 2018 beställde vi bara det innehåll som levererade i en konsumtion online.

Den enkla retoriken för att få alla att jobba mot samma mål blev ”Maxa Barnplay”. Den underliggande strategin var och är naturligtvis mer komplex och konkret än så. Men framgångsnyckeln ligger just i enkelheten – att få alla att jobba mot samma mål. Det var dock enklare att säga än att göra, som så ofta.

Innehåll, plattform, publicering

Innehåll, plattform och publicering = SVT Barn flyttar ihop.

Innehåll, plattform och publicering = SVT Barn flyttar ihop.

Så vad gjorde vi? Vi kopplade ihop innehåll, plattform och publicering. De tre delarna flyttade ihop både i en fysisk bemärkelse i nya fina lokaler, men framför allt flyttade våra målbilder ihop och blev gemensamma.

Vi skapade en produktorganisation kring våra tre huvudprodukter och satte målbilder, KPI:er (mätvärden) och strategier för varje produkt.

Rätt sorts innehåll och tjänster, utformade efter målgruppens behov. Och publiceringar baserade på dataanalys och målgruppskunskap samt med en dirigents lyhördhet och förmåga att anpassa tempo för att få det att lira.

Tydliga målbilder hjälper var och en att prioritera i arbetet och fokusera på rätt saker. Det underlättar för varje medarbetare att veta hur det egna arbetet ska bidra till helheten och hur insatsen mäts.

Oerhört svårt arbete

Det låter så enkelt! Gemensamma mål. Det var oerhört svårt.

I ett års tid satt sju personer i Barns ledningsgrupp med ont i magen varje onsdagsförmiddag.

Det stormade. Det handlade om att förstå, lära sig nya saker, att inte göra saker på samma sätt som förut, att orka hantera komplexiteten med tre ben (innehåll, plattform, publicering) och inte bara dra iväg med det egna perspektivet.

Och kanske det svåraste av allt: att sluta göra saker som var bra men inte jobbade mot målen.

Det handlar om att släppa den egna makten för att skaffa gemensam makt. Eller kanske bättre uttryckt: gemensam kontroll. Eller kanske ännu bättre utryckt: gemensam framgång. Läs det gärna en gång till.

Det handlar om att sluta bara sköta den egna trädgården och börja odla det som kan växa på allmänningen utanför.

Fånga livskänslan

Med tydliga mål och vetskap om vilka vi ska nå, med vilket innehåll och var – då kommer den viktigaste guidande principen av alla in:

Min favorithjärna Lennart Hellsing har sagt att ”Barnkulturens främsta uppgift är att fånga själva livskänslan”.

Det är en fin och allmänt guidande princip för att skapa innehåll som engagerar och för att bli vald. SVTs viktigaste uppgift - Fånga livskänslan!

En guidande princip för allt mänskligt.

En guidande princip för allt mänskligt.

Det låter så enkelt! Gemensamma mål. Det var oerhört svårt.

I ett års tid satt sju personer i Barns ledningsgrupp med ont i magen varje onsdagsförmiddag.

32 gillar detta