24 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Eva Landahl
Stafetten
Eva Landahl, Programchef SVT Nyheter och ansvarig för valet 2018

Publicerad 18 oktober 2017 06:30 - Uppdaterad 18 oktober 2017 10:01

- Vi behöver vara uppfinningsrika och hitta nya grepp

Anna-Sofia Wirén skickade vidare Stafetten till Eva Landahl, programchef SVT Nyheter och SVT-ansvarig för valet 2018, med frågan "Vilka är de största utmaningarna ur ditt perspektiv inför valåret 2018?"

Eva svarar:

Ordet ”utmaning” har funnits ofta i mina tankar den här sommaren.

På min semester plågade jag människor med frågan om vad just dom ville ha för sorts valinformation från SVT. Och deras svar väckte en hel del funderingar.

"Ser inte på SVT", svarade 30-åringen. "Jag får det jag vill veta delat socialt av kompisar. Jag gillar roliga klipp som berättar något, så det kanske skulle vara bra med fakta och humor i någon sorts blandning, men inte i TV då…"

"Politikerna får aldrig prata till punkt i TV", sa en något äldre man. "Ni bara avbryter. Gör program där politikerna får förklara sig, på riktigt."

"Det behövs mer bakgrund och fakta om politik", sa en kvinna. "Det är svårt att hänga med. Jag vill kunna jämföra och se skillnader, när jag behöver det."

SVT har samlat publiken

Jag har jobbat flera gånger med SVT:s valbevakningar. För ett par val sen handlade det bara om att göra riktigt bra program - i TV. Och SVT har verkligen lyckats samla publiken genom åren, framförallt framför valvakor och slutdebatter.

2014 förändrades utbudet mot lite mer fokus på nya plattformar. SVT hade, förutom TV-program, en valsajt med kraftigt ökande publik under valveckan, en valkompass som var den mest använda och så vårt dialogprojekt #dinröst som spred sig snabbt mellan människor i sociala medier. Nästan 5 av 10 kände till satsningen efter valet.

Fokus

Så var ligger vårt fokus den här gången? Det är ganska splittrat och det är en utmaning!

Vi ska på totalen ha något för alla. Men mediekonsumtionen har förändrats mycket sen sist. Människor tar till sig information på fler olika sätt idag.

Vi måste rikta vårt utbud i mycket högre utsträckning mot olika målgrupper för att nå många. Vi har också ambitionen att ge fler perspektiv. För att klara det behöver vi nyfiket lyssna, samtala och granska människors livsvillkor.

SVT har muskler. Vi har nyhetsbemanning på 33 orter i Sverige, allmänTV-produktion på olika ställen och bevakning i många länder i världen.

Vilken fantastisk resurs för att leta ämnen och berättelser som kan bli till vass journalistik! Men vi måste länka ihop oss, knåda journalistiken tillsammans så att den i många former och på olika plattformar fyller de behov människor har för att göra sitt val 2018.

Hitta nya berättargrepp

Vi behöver vara uppfinningsrika och hitta nya berättargrepp; långt, kort, snabbt fördjupande, roligt, engagerande och förklarande.

Kan vi med vår journalistik skapa ett engagemang och en känsla av att ”din röst räknas” i vardagen och i vallokalen, har vi gjort ett bra jobb tillsammans.

Det här är vår gemensamma utmaning och den är spännande!


Jag skickar vidare stafetten till Sara Wennerblom Arén som håller på att utveckla en satsning riktad mot 16 till 19-åringar, en grupp som SVT inte har haft mycket utbud för. Frågan till Sara är "vilka är dina nycklar för att nå de unga"?

Vilken fantastisk resurs för att leta ämnen och berättelser som kan bli till vass journalistik! Men vi måste länka ihop oss, knåda journalistiken tillsammans så att den i många former och på olika plattformar fyller de behov människor har för att göra sitt val 2018.

18 gillar detta