16 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Emelie Hagbard
Stafetten
Emelie Hagbard, Producent

Publicerad 15 november 2017 06:30

Vi bygger relation med målgruppen

Sara Wennerblom Arén skickade vidare Stafetten till Emelie Hagbard, som just nu administrerar ett av SVT:s största konton på Instagram, SVT Hästar. Frågan lyder ”Hur gör ni för att få era användare att vilja kommunicera med er?”

Emelie svarar:

Jag jobbar med innehåll till kontot @svt_hastar. Vår största plattform är Instagram där vi har drygt 28 000 följare, men vi använder också Snapchat och Facebook. 

Målet med kontot är att vara relationsbyggande mot målgruppen barn och unga som har ett hästintresse. Vi vill få dem att engagera sig i det vi gör på kontot och känna att vi producerar hästrelaterat innehåll som är roligt, inkluderande och har en hög igenkänningsfaktor. 

Först och främst så skulle jag vilja säga att det väldigt mycket handlar om att testa sig fram! Ungas sociala medier-användning är inte statisk, det som funkade för ett halvår sedan kanske inte funkar nu. 

Låga trösklar för interaktion och rätt tilltal

Kampen om att få användarnas uppmärksamhet är - som vi alla vet - hård. Därför måste en vilja att interagera och kommunicera vara instinktiv. Användaren ska inte behöva fundera på budskapet i ditt inlägg i mer än några sekunder innan en tanke eller en känsla ska få hen att vilja agera. 

Till exempel: Ett meme som får dom att skratta och tagga en kompis eller kanske skriva "precis så är det" eller "jag brukar göra så här..." 

Hästar

Meningsfull interaktion

Ett vanligt knep för att få användare att kommunicera med en är att ställa en fråga kring ämnet/bilden man postar. Det är bra, men ännu bättre är om man kan komma på en fråga där användaren faktiskt kan vara med och påverka innehållet. 

Några exempel:

    • En känd hästprofil ber om hjälp: vilken färg på schabraket ska jag ha när jag rider den här viktiga tävlingen? Användarna röstar och får sedan se en uppdatering där hon faktiskt rider med schabraket som röstades fram. (+500 kommentarer)
    • Vad ska fölen heta? Användarna får ge förslag på vad fyra nyfödda föl ska döpas till. Uppfödaren väljer fyra namn som föreslagits. (+700 kommentarer)
    • Hjälp oss att hitta Sveriges största lortgris! Användarna får skicka in foton på hästar som älskar att rulla sig i lera, sedan röstas den lortigaste hästen fram av i en turnering i instastories. (+900 kommentarer)
    Hästar

    Ta in rätt influencers

    Trots att man tycker att man gör alla rätt med målgruppsanpassade roliga inlägg så är det svårt att förbise det faktum att vi inte är en PERSON, vi är ett mediebolag. Vi konkurrerar om ungas uppmärksamhet mot just personer - influencers - som är mycket lättare för en ung person att bygga en relation till. 

    Vi har testat att samarbeta med influencers med hästprofil på vårt konto, för att deras följare ska få upp ögonen för oss.

    De har fått gästposta, vi har fått följa med dem på tävling, och vi har även använt dem som programledare i play-serier. Vi har vid dessa punktinsatser fått flera tusen nya följare, och de allra flesta har fortsatt följa @svt_hastar även efter att influencerns gästspel är över. 

    Förstå plattformen

    Ett inlägg som genererar massor med exponeringar och kommentarer på en plattform kan vara stendött på en annan. 

    Om vi bevakar ett hästevent, en tävling eller en inspelning så är det ingen idé att spamma vårt instagramkonto med massor av inlägg - trots att det känns som att vi har massor med kul material att lägga ut.

    Intresset och interaktionen kommer att späs ut i takt med att fler inlägg dyker upp. Dessutom kommer inläggen med största sannolikhet inte hamna i rätt ordning i användarnas flöden, algoritmerna som styr hur och när inlägg syns tar inte hänsyn till ens egna linjära publiceringsplan. 

    Ska man strunta i att uppdatera då? Nej, men välj en plattform som passar!

    I det här fallet så kan instastories eller Snapchat vara ett alternativ. De är anpassade till en "här och nu"-uppdatering och användarna är vana vid att få ett flöde med flera bilder/videor på samma gång på dessa plattformar.

    Direktmeddelanden

    Något annat att tänka på när man väljer plattform är att förstå att alla inte vill kommunicera synligt.

    När vi ställer en fråga på Snapchat, där man inte kan skriva kommentarer offentligt utan kommunicerar i direktmeddelanden, får vi oftast långt fler svar än om vi ställer samma fråga i ett instagraminlägg. Detta trots att vi bara har en tiondel så många följare på Snapchat som på Instagram. 

    Detta kan också vara en viktig del i att vara relationsbyggande eftersom interaktionen i detta fall är personligt adresserad till användaren. 

    Det pratas ofta om att det är så svårt att nå unga och få en dialog med dem. Min erfarenhet av att kommunicera med våra följare är i många fall tvärtom; de blir glada att få en personlig interaktion, och berättar gärna mer om sig själva och sitt hästintresse. 

     

    Jag skickar stafettfrågan vidare till Bo Sjökvist, producent för bl a Arvinge okänd. Bo har också producerat den prisade programserien Mitt psyke och jag, där personer med psykisk ohälsa själva får dokumentera sin vardag. Min fråga lyder: "Vad är den största utmaningen med att lämna över kameran och därigenom en del av makten över berättandet till de medverkande?"

    Vi vill få dem att engagera sig i det vi gör på kontot och känna att vi producerar hästrelaterat innehåll som är roligt, inkluderande och har en hög igenkänningsfaktor. 

    18 gillar detta