21 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Robert Lundin
Sista ordet
Robert Lundin, Kommunikationsansvarig sociala medier

Publicerad 8 december 2017 06:50 - Uppdaterad 8 december 2017 11:03

"Jag kommer på mig själv med att känna mig lite avundsjuk"

Salongen är full av nittiotalet förväntansfulla själar. Biografen är bokad endast för detta sällskap och popcornen hålls varma endast för denna passionerade skara.

På scenen står två skådespelare och berättar om arbetat bakom tv-serien och tackar för att alla har kommit.

Det ser ut som ett pressevent med journalister inför en ny säsong för ett av våra program. Men det är det inte. Det här är initiativet från en av de två miljoner tittare som följer Vår tid är nu varje vecka.

Och Frida Eydal som hon heter är inte ensam. På andra orter än i Kungälv har liknande initiativ tagits. I salongen sitter alltså inte journalister utan fans till serien. Tittare som under flera veckor med inlevelse diskuterat serien, hemma, på arbetsplatsen och till stor del i den Facebookgrupp som SVT startade i samband med premiären.

Alla möts på lika villkor

Initiativet och biovisningen, som till slut blev en riksnyhet, hade inte blivit vad den blivit om inte Facebookgruppen funnits som länk mellan passionerade fans, SVT och skådespelare samt manusförfattare.

I gruppen har alla inblandade mötts på likvärdiga villkor och med delad passion för serien. En fråga eller ett glädjetjut från en tittare får här ta lika stor plats i gruppen som ett inlägg från SVT, så fungerar nämligen Facebooks grupper till skillnad mot när tittaren möter oss i sitt dagliga Facebook-flöde.

Där syns tittarens engagemang endast som en liten kommentar bland många andra på en av våra postningar och vi märker också att diskussionerna här snabbt dör ut. Så är det inte i Facebook-gruppen. Här pågår samtalet om serien dygnet runt, alla dagar i veckan.

Och det händer något med samtalet när alla får ta likvärdig plats. Det blir mer innerligt och avslappnat. Avsändaren är inte längre alltid "stora SVT" utan kanske Lotta som undrar: "Kan det vara så att Calle är far till Ninas dotter?". När även skådespelare och manusförfattare är inne och kommenterar så förstärks den känslan av att vi i gruppen är lika inför varandra.

Hur mycket är ett fan värt?

Varje vecka växer gruppen med hundratals nya fans som nästan alla uteslutande postar, kommenterar eller gillar något minst en gång i veckan. Det är unikt.

Att nästan 100 % av de 4000 medlemmarna alla är aktiva om och om igen. Det säger en del om engagemanget.

Facebookgruppen för Vår tid är nu är ingen räckviddskanon, det är det inte. Men det möte som sker i gruppen mellan alla inblandade bygger en lojalitet och uppskattning för Vår tid är nu och SVT som jag känner måste vara värd en hel del. Nu återstår bara att hitta det rätta sättet att mäta det på.

Större än serien

I Facebookgruppen just nu är den vanligaste frågan: "Hur ska man stå ut till nästa säsong?". Snabbt kommer svaren:

Kolla på Fröken Friman!

Downton Abbey är bra.

Tre kärlekar kommer du att älska!

Tipsen på andra bra serier att följa väller snabbt in. Medlemmen Fia uppmanar istället alla att sätta upp ett mål som man vill ha uppnått till nästa säsong och att dela med sig i gruppen om hur det går.

Och jag fattar.

Det börjar sjunka in.

Det här är inte en grupp som tystnar till nästa säsong. Det här är en grupp som kommer att fortsätta umgås, digitalt men kanske även privat.

Jag kommer på mig själv med att känna mig avundsjuk. För hur mycket jag än tycker om Vår tid är nu och med spänning har följt serien så är min passion och driv för serien inte att jämföra med gruppens.

Och det känns tråkigt. Som att jag lever lite mindre än dem.

Fotnot: Facebookgruppen kommer givetvis att leva vidare fram till nästa säsong. I vilken form är ännu inte beslutat. Men vår nästa fråga till fansen är just: "Hur vill ni att gruppen ska fungera fram till att säsong 2 drar igång?"

Det här är inte en grupp som tystnar till nästa säsong. Det här är en grupp som kommer att fortsätta umgås, digitalt men kanske även privat.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

18 gillar detta