21 februari

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Lena Glaser
Ledarkrönikan
Lena Glaser, Programdirektör

Publicerad 16 januari 2018 06:30

Alla ska hitta program som angår dem

Vilken jul det har varit!

Den klassiska tv-helgen rivstartade när årets julvärdar Erik och Lotta tände ljuset inför Kalle Anka och följdes av storpublik på program som Stjärnorna på slottet, Fröken Friman och Den döende detektiven.

Ingmar Bergman-året inleddes med långfilmsversionen av Fanny och Alexander. Det nya året ringdes traditionsenligt in på Skansen tillsammans med Kattis Ahlström och Krister Henriksson och många hade väntat på Brons säsongspremiär på nyårsdagen.

Trettondagskonserten förstås, i år ledd av Ella Petersson och Malin Jacobson Båth. Och som avslutning på julhelgerna och en härlig start på våren: Så ska det låta i ny kostym och med nya programledaren Sarah Dawn Finer.

Sammanfattningsvis: ett stort antal välbekanta program och ett ännu större antal tittare som på gammalt hederligt vis satte sig framför tv:n vid den tid då vi sände programmen.

Traditioner och förnyelse

Jag har funderat mycket över det här med traditioner och förnyelse och tempot i det hela den senaste tiden.

Många var engagerade i frågan om tilltaget med två julvärdar som berättade en sammanhängande (ej livesänd) historia under julaftonskvällen, var rätt eller fel.

Med stor respekt för dem som tycker att idén var dålig, är jag glad att vi i år testade ett annat upplägg med julvärdskapet. Vi ska inte ändra och stöka i onödan och detta var inte heller tänkt som en permanent lösning.

Traditioner är viktiga och vi ska gå försiktigt fram när vi förändrar. Men vi måste också våga prova nya saker. Vi ska göra det varsamt och med stor respekt för publikens vanor. Men vi ska göra det. För att hitta nya program och nya berättelser. För att vi ska kunna fortsätta vara hela Sveriges television.

Alla ska känna igen sig

Man ska kunna känna igen sig i SVT. Just nu är det till och med extra viktigt att SVT känns tryggt och välbekant, tror jag. Men det är just det: Alla ska kunna känna igen sig och hitta program som angår dem.

Så är det inte i dag. Vi har en allt större utmaning att nå hela publiken.

För att råda bot på det behöver vi skruva på delar av vårt utbud. Ibland måste vi lägga ned program för att kunna göra nya och vi måste utveckla andra. Alla kan inte gilla allt, men alla ska hitta någonting de gillar hos oss.

Och programmen måste i allt högre utsträckning funka också i SVT Play - eftersom allt fler tittar alltmer online. Delar av publiken har faktisk helt flyttat över sitt tittande till olika online-plattformar.

SVT:s utbudsstrategi

I den nya Utbudsstrategin, som beslutades i Företagsledningen strax innan jul, säger vi att 2019 blir året då SVT:s utbud beställs med ett ökat fokus på SVT Play.

Vi har sedan tidigare stor uppmärksamhet på hur olika titlar funkar i Play. Men inför nästa år kommer vi att i ännu högre grad se till att säkra att SVT Play har det utbud som behövs för att vara Den mest älskade och använda tv-tjänsten online.

Även programmen som beställs i första hand för linjär-tv kommer fortsätta utvecklas och förändras. Publikens vanor och förväntningar har aldrig varit i så snabb förändring som nu, men allt tyder på att linjär-tv också kommer att spela en viktig roll under de kommande åren.

Nya programtitlar

När vi nu går in i 2018 gör vi det med ovanligt många förändrade och i vissa fall helt nya programtitlar.

I tisdags hade Kulturveckan premiär. En jättebra start på ett helt nytt, aktuellt samtalsprogram om viktiga kulturfrågor. I första hand beställt för SVT2, men självklart viktigt också för SVT Play och publiken som väljer att titta där.

Kobra sände sin sista säsong i höstas och i vår kommer Edit att bära utbudet kring trender och tendenser inom framför allt populärkulturen. Det kommer att ske med hjälp av kortformat, serier och ett antal lyxiga månadsutgåvor. En typ av innehåll och format som passar väldigt bra för online-tittande.

Online och broadcast

Online och broadcast är lika viktigt. Så står det i den övergripande företagsstrategin och vi tar avstamp där i utbudsstrategin för 2019.

Det kommer att innebära en hel del förändringar när det gäller programutbudet, även om naturligtvis de flesta program kommer att distribueras både broadcast och online.

Vad det handlar om är en perspektivförskjutning, både i beställning och planering av SVT:s utbud, för att möta den historiska utvecklingen på mediemarknaden.

17 gillar detta