15 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 6 oktober 2017 16:15 - Uppdaterad 6 oktober 2017 16:17

Therese Liindgren

Therése Lindgren (Foto: Henrik Montgomery / TT)

UG fick draghjälp av känd influencer

Therese Lindgren, som är en av de tyngsta s k ”influencers” i segmentet unga kvinnor, tipsade sina följare att de absolut skulle se Uppdrag granskning i onsdags.

Uppdrag granskning sände onsdagen den 4 oktober ett reportage om löshår och hårförlängningar. I reportaget har UG lyckats gå bakom kulisserna och hittat religiösa offer, oskäliga löner och en påhittad Fairtrade-märkning.

En av Sveriges tyngsta influencers, Therese Lindgren, med en halv miljon följare på Youtube, 10 miljoner visningar per månad och 720 000 följare på Instagram, hade sett inslaget i förväg och uppmanade alla sina följare att titta. "Det bästa jag har sett. Ni MÅSTE titta. Klockan åtta på Ettan".

Yngre målgrupp

Uppdrag granskning har arbetat aktivt för att nå en yngre målgrupp.

- Från och med hösten så är programmet Dold en del av Uppdrag granskning. Ambitionen är att göra grävande journalistik för en yngre målgrupp. Reportaget vi sände i veckan var ett utmärkt tillfälle att marknadsföra innehållet mot de som är stora i målgruppen, säger Frida Johansson, onlineredaktör UG.

Uppdrag granskning

Flickorna har offrat sitt hår i ett tempel på landsbygden utanför Chennai. (foto: SVT)

Marika Ireblad

19 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress