21 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 18 december 2017 06:30 - Uppdaterad 18 december 2017 18:04

Julkalendern

Jakten på tidskristallen. (Foto Ulrika Malm /SVT)

Stor webbpublik för Jakten på tidskristallen

Premiäravsnittet av julkalendern "Jakten på tidskristallen" nådde en webbpublik på över 600 000.

Det är den högsta siffran för en julkalenderpremiär sedan 2011 då MMS påbörjade mäta onlinevideo, skriver MMS i ett pressmeddelande.

Årets julkalender Jakten på tidskristallen är mycket populär – både i broadcast och online. Kalendern visas varje dag på SVT1, Barnkanalen samt på SVT Play.

Premiären sågs av 2,7 miljoner personer, vilka hade sett på någon av tv-sändningarna 1 december. Detta är 85 000 färre tittare jämfört med förra årets premiär av julkalendern "Selmas saga"som är den mest sedda julkalendern genom tiderna. Varje avsnitt av fjolårets kalender sågs i genomsnitt av 2,5 miljoner i broadcast och nära 500 000 på webben.

Onlinetittandet går upp

Trots en minskning av antalet tittare i broadcast slog "Jakten på tidskristallen" rekord gällande webbpublik på onlinevideo, där premiäravsnittet nådde en publik på 637 212. Detta är den högsta siffran för en julkalenderpremiär sedan 2011.

- Att onlinetittandet går upp mer än vad det linjära tittande går ner är numera ett känt mönster, men detta kan se olika ut för olika program. När man jämför premiäravsnittet för julkalendern de senaste åren är mönstret relativt stabilt även om det finns en viss variation mellan åren. Det som tappas i linjära tittare tas igen genom ökat onlinetittande, säger MMS VD Magnus Anshelm i pressmeddelandet.

 

Johanna Gårdare, programchef SVT Barn, hur kommer det sig att tittningen i broadcast har gått ner i år?

- Det är väldigt roligt att så många nu tittar på Julkalendern online. Det ligger ju i linje med den generella trenden att publiken flyttar över från bc till online även om just Julkalendern skiljer sig lite där och fortfarande har väldigt stor publik i broadcast. Det verkar som att väldigt många betraktar julkalendern som en live-händelse och man vill titta samtidigt som alla andra. Många har dessutom en tradition av morgontittande där hela familjen tittar tillsammans till frukosten.

- Vi har ju i princip haft nya rekordsiffror de senaste fyra åren men i år har bc-tittandet tyvärr gått ner. Årets kalender har hittills minskat med 24% i publikstorlek jmf 2016. Vi ser att vi tappat mest bland de vuxna och de äldre barnen, 7-11. Det är en enorm utmaning varje år att hitta en spännande berättelse som kan fånga målgruppen 2-99 år. Det är tre generationer som ska nås i tonträff, humor och dramaturgi. Dessutom vill vi variera genre och sort över åren och provar oss fram lite. Kanske lyckades vi inte fullt ut med en berättelse som engagerade föräldrarna tillräckligt mycket i år. Kanske tillgodoser den inte vuxnas behov av ”julmys” i tillräckligt hög utsträckning. Jag är dock oerhört stolt över årets kalender och siffrorna är trots allt väldigt bra och ger ett kvitto på att ett spännande äventyr kan engagera hela familjen.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

1 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress