26 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Ur Utgivarnas nya riktlinjer vid digital publicering. I detta exempel tydliggör man för läsaren när artikeln är publicerad.

Ur Utgivarnas nya riktlinjer vid digital publicering. Här tydliggör man för läsaren när artikeln är publicerad och uppdaterad eftersom gamla artiklar ibland får ny spridning i sociala medier.

Publicerad 2 mars 2017 11:05 - Uppdaterad 7 mars 2017 15:03

Nya riktlinjer för digitala publiceringar ska öka tydligheten

Nya sätt att konsumera journalistik kräver nya sätt att förklara vilken typ av publicering det handlar om.

Därför har den publicistiska intresseorganisationen Utgivarna i veckan lanserat riktlinjer för att öka transparensen och tydligheten vid digitala publiceringar i svenska medier.

I början på veckan publicerades ett debattinlägglänk till annan webbplats i ett 20-tal tidningar där SVT:s VD Hanna Stjärne och elva andra mediechefer skriver om Utgivarnas nya riktlinjer.

Bland annat skriver mediecheferna:

”Idag följer många nyhetsflödet digitalt. Utan att ha sökt upp en specifik avsändare tar läsaren del av publiceringar – helt i avsaknad av tydlig kontext. På nätet ser allt nästan likadant ut. Nyhetsrapportering eller ledartext? Debattinlägg eller analys?

Därför måste publicisterna bli bättre på att tydliggöra skillnaden mellan åsikter och nyheter. Och vara tydliga med när materialet publicerades och vilken typ av publicering det handlar det om.”

Riktlinjer

Utgivarna pekar i sina riktlinjer på fyra punkter som bidrar till tydlighet och transparens:

  • Att tydliggöra publiceringsdatum när en gammal artikel eller ett inslag sprids på nytt.

  • Vilken typ av innehåll det handlar om – och vad det innebär.

  • När behov finns även lägga till en förklaring om hur arbetet med reportaget gått till och vilka publicistiska överväganden som gjorts.

  • Hur de medieetiska systemen fungerar och hur man anmäler en publicering.

Flöde av desinformation

- Flödet av information har aldrig varit så stort som idag. Men detsamma gäller även flödet av desinformation. Tittarna, lyssnarna och läsarna försöker sortera och navigera i en störtflod av intryck och källkritik och kvalitetssäkring blir alltmer centralt. Därför är Utgivarnas initiativ så viktigt. Att bibehålla svenska folkets höga förtroende för medier är vår gemensamma utmaning – oavsett om vi är licensfinansierade eller kommersiella, skriver Hanna Stjärne på SVT-bloggen.

Anne Lagercrantz, divisionschef SVT Nyheter, är positiv de nya till riktlinjerna:

– Jag tänker att vi varit vana vid att publicera på ett visst sätt. Men nätet har sprängt innehållet i atomer och kontexten i dag saknas ofta. Kan vi underlätta att märka och beskriva innehållet så tror jag att det kommer uppskattas och jag tror att det kommer tydliggöra avsändaren i bruset, säger hon till svt.se.

Tydligare märkning

Under mars introduceras en tydligare märkning av SVT:s journalistik, i enlighet med Utgivarnas riktlinjer. Man ska då enkelt kunna se vad det är för typ av innehåll som man tar del av.

Det kommer också tydligt att framgå vilka ramar som anger villkoren för SVT:s verksamhet – och hur man kan komma i kontakt med SVT vid synpunkter eller frågor.

Fakta:

Utgivarna är en intresseorganisation för publicistiska medieföretag i Sverige. I Utgivarna samverkar medieaktörer som slår vakt om det svenska publicistiska oberoendet. 

Medlemmar är: TU, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Television, Sveriges Radio, Utbildningsradion och TV4-gruppen.

Marika Ireblad

5 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress