19 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Systemteknikern och 360-experten Michael Wall provåker Mysterietåget.

Systemteknikern och 360-experten Michael Wall provåker Mysterietåget tillsammans med Anders Printz. Snart kan publiken förhoppningsvis få se om just den här hållplatsen, utanför personalköket på SVT i Malmö, har något med lösningen på Mysteriet på Barnkanalen 360 att göra. (foto: Jan Persson)

Publicerad 15 december 2017 07:00 - Uppdaterad 18 december 2017 18:20

SVT i Malmö gör barndeckare i nya tekniken 360

Det går knappt en vecka utan att det presenteras nya tekniska framsteg för den så kallade 360-tekniken, men de riktigt kreativa inspelningarna och programmen hos tv-bolagen lyser än så länge med sin frånvaro.

Men i Malmö ligger sedan i somras fyra färdiginspelade avsnitt av ”Mysteriet på Barnkanalen 360” och väntar på publicering. Man väntar bara på att sändnings-tekniken ska komma ikapp...

– Skådespelarna älskade det! De tyckte att det var som att spela teater på en scen, där allt man gör syns och är viktigt för publiken, hela tiden, säger Jan Persson, när han minns tillbaka till vårens inspelningar av Mysteriet på Barnkanalen 360.

Själv fick han, som manusförfattare och regissör, tänka väldigt mycket nytt när begrepp som ”utsnitt” och ”bildvinkel” plötsligt var irrelevanta. I 360 filmas allt, i 360 grader runt special-kamerans åtta linser, och sedan är det upp till var och en i publiken att titta åt vilket håll hen vill.

– Tekniken inbjuder ju nästan till att låta scener utspela sig samtidigt runt hela kameran, det är förstås både en möjlighet och en utmaning. Väldigt användbart om man vill förvirra och lura tittaren men samtidigt så finns ju inget ”bakom kameran” längre, för det är ju i bild!

Henrik Rejving och Roger Wallén begrundar nästa tagning med 360-kameran medan Michael Wall kollar igenom de man nyss spelat in.

Henrik Rejving och Roger Wallén begrundar nästa tagning med 360-kameran medan Michael Wall kollar igenom de man nyss spelat in. (foto: Jan Persson)

Musikhjälpen

Tankar på att producera något med 360-tekniken har funnits i ett par år, frågan har bara varit hur. Den kamera som SVT äger har använts till att filma Musikhjälpen och konserter i Berwaldhallen, men då har den ”bara” varit fast placerad, i syfte att kunna redovisa vad som finns runtomkring.

Rörlig kamera och drama med någorlunda vettigt innehåll finns det däremot ganska få exempel på, och absolut inga producerade på SVT.

– Jag hittade en kort skräckfilm på nätet, "Catatonic asylum horror experiance", där man använt sig av rörlig kamera på ett smart sätt, genom att sätta den i en rullstol och sedan blir kameran och tittaren körd runt i korridorerna på det här skräckinjagande sjukhuset. Med VR-glasögon på kan tittarna själva välja åt vilka håll och vilka rum man vill titta in i. Det blev jag inspirerad av, säger Jan Persson.

Fyra avsnitt deckare

Michael Wall

Delar av ensemblen laddar för nästa tagning under inspelningarna av Mysteriet på Barnkanalen 360. Michael Wall kan som vanligt inte låta bli att ta en egen 360 bild, när han ändå har chansen. (foto: Jan Persson)

Även om inspirationen inte räckte hela vägen till en renodlad skräckfilm, så har det i alla fall blivit fyra avsnitt deckare, à sex till elva minuter långa.

Det redan framgångsrika konceptet Mysteriet på Barnkanalen blev alltså först med att ta steget in i framtiden, genom att erbjuda tittarna möjligheten att leta ledtrådar till mysteriernas lösning åt alla håll och kanter.

– Det riktigt positiva med 360 är ju att man bokstavligen kan låta handlingen breda ut sig, och därmed aktivera tittaren på ett annat sätt. Nu är ju detta nytt även för publiken, så det här är ett test och vi får se om vi gjort det för svårt eller lätt för dem. Jag tror att målgruppen är så drivna av att vilja lösa mysterierna i programmen att de kommer att orka titta igenom hela avsnitten och kanske rent av se om dem, om de råkat titta åt fel och första gången och därmed missat viktiga ledtrådar.

Projektledaren Jan Persson

Projektledaren Jan Persson under inspelningen av Mysteriet på Barnkanalen 360. (foto: Anders Egle)

Tänka nytt

Erfarenheterna från inspelningen är i alla fall goda, alla i produktionen fick lära sig tekniken och i många avseenden tänka nytt. Samtidigt är en del av erfarenheterna redan passé, enligt SVT Malmös riktige expert på området, systemteknikern Michael Wall.

– 360-kamerorna består i regel av flera enskilda linser vars bilder ska pusslas samman, och skarvarna, som kallas stitching, har tidigare kunnat bli hackiga och konstiga. Men på det halvår som gått sedan vi spelade in har mjukvaran uppdaterats så mycket att det inte är något problem längre.

Själv reser Michael världen runt och hämtar priser för den 360-film om sjukdomen sepsis som han själv har gjort på fritiden. Efter ett par vändor till Hollywood är han precis hemkommen från en filmfestival i Indien, där han tog emot pris för bästa VR-film.

Under inspelningarna av Mysteriet på Barnkanalen 360 fungerade Michael som rådgivare och han önskar såklart att fler projekt på SVT ska våga testa 360-tekniken.

Lågt intresse för VR

– Jag är faktiskt förvånad att inte fler har visat intresse. Med tanke på hur många kreativa individer som jobbar på SVT så hade jag hoppats att fler skulle åtminstone ana vilka möjligheter som finns, oavsett om det handlar om drama, nyheter, dokumentärer eller nöjesprogram. Jag säger absolut inte att 360 ska ersätta allt annat eller är lämpligt i alla produktioner, men som komplement och i rätt sammanhang är det fantastiskt användbart, säger Michael Wall.

Och i princip får han medhåll av projektledaren Jan Persson, som till exempel imponerats av de filmer som UR gjort om mobbning, där kameran placerats i det utsatta barnets position och tittaren därmed bokstavligen omges av kränkningarna.

– Den typen av känslomässig identifikation och verklighetsnära upplevelse är ju svårare att uppnå på traditionellt sätt, säger Jan Persson.

"360-skeptiker"

Jan Persson.

För projektledaren Jan Perssons del hör de otympliga glasögonen till de saker som gör att han än så länge kallar sig ”360-skeptiker”, men å andra sidan är de redan högst omoderna, så nu kan han helt koncentrera sig på de innehållsmässiga fördelarna med att filma i 360. (foto: Anders Egle)

Trots det betecknar han sig som ”360-skeptiker”. Åtminstone i nuläget.

– Eftersom jag i första hand är en ”innehålls-människa”, även som tittare, upplever jag det hittills som att tekniken mest ställer till besvär, med mer eller mindre hackiga och ointressanta produktioner, man måste ha på sig speciella, klumpiga glasögon och man skärmar av sig från omgivningen när man har dem på sig. Men i den antagligen snara framtiden, när tekniken både hos producenterna och tittarna har förbättrats och förenklats avsevärt, kommer 360 säkert att vara till stor glädje och nytta i alla möjliga produktioner, eftersom det inbjuder till ett aktivare tittande, säger Jan Persson.

Enligt Michael Wall är den framtiden redan här. Bara häromdagen presenterades ett par så kallade All in one-glasögon som ska säljas för 199 dollar. De har inbyggd, trådlös display, så det är bara att sätta på sig dem utan att använda sin mobiltelefon.

– Alltså oerhört enkla att använda och med en display som har bättre upplösning än de flesta mobiler. Jag vet, för jag har redan sådana, säger Michael Wall.

Testa att filma

Att övning ger färdighet vet 360-rutinerade Michael Wall, som här har Henrik Rejving som statist inför nästa tagning.

Att övning ger färdighet vet 360-rutinerade Michael Wall, som här har Henrik Rejving som statist inför nästa tagning. (foto: Jan Persson)

Så – den som vill prova att filma i 360 har alla möjligheter att testa. Kameran, vars mjukvara uppdateras ständigt, finns hos Teknikpoolen och kan bokas lika enkelt som vilken annan utrustning som helst. Här får man till och med Roger Wallén eller Henrik Rejving på köpet, som rådgivare och inspiratörer.

– Det finns ett så kallat innovationsprojekt som man kan ansöka om pengar från om man har en bra idé för just 360. Samtidigt behöver man inte göra det så stort, de billigaste 360-kamerorna på konsumentmarknaden kostar bara runt tusen kronor och alla redaktioner skulle kunna skaffa sig en sådan och helt enkelt leka och prova sig fram, säger Roger Wallén, som är teknisk projektledare på SVTi.

Fler projekt på gång

Efter inspelningen av Mysteriet på Barnkanalen 360 har fler projekt dragit igång. Snart ska det göras ett pilotavsnitt med Svenska hemliga rum, där tittarna med 360-teknikens hjälp själva kan titta runt i de hemliga gömmorna.

Man gjorde dessutom tidigare i höstas ett både lyckat och misslyckat försök att live-sända Agendas partiledardebatt i 360. Kameran placerades mitt framför podiet och skulle ge tittarna möjlighet att vända blicken vart de ville, men tyvärr var det en annan del av tekniken som till slut satte stopp.

– Det var första gången vi skulle sända ut 360 i SVT Play på webben, men på grund av andra tekniska bekymmer fick vi avbryta testet och plocka bort möjligheten för användarna att titta på just 360-sändningen. Men principen och produktionen var lyckad, även om den inte sändes. När alla parti- och programledare är i bild samtidigt blir det upp till varje tittare att vända blicken vart man vill, säger Roger Wallén.

Väntar på sändning

Som sagt – det finns fortfarande en del tekniska bitar att lösa för att allting ska flyta perfekt med 360-tekniken. Till exempel ligger Mysteriet på Barnkanalen 360 och väntar på att SVT Play ska uppdateras, så att 360-funktionen ryms i den och inte som i dag ligger i en egen, separat app.

– Det är inte helt klart än, men jag har blivit lovad att den ska vara klar innan jul. Sedan ska det bli spännande att se hur det tas emot av publiken, och vad vi kan lära oss av deras reaktioner, säger Jan Persson.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

20 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress