24 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 14 juni 2017 07:00

Al-Jazeera drabbas av Qatar-konflikten

TV-kanalen kastas ut från Saudi-Arabien och flera andra länder.

Förra måndagen, 5/6, bröt Saudi-Arabien och några andra arabstater sina förbindelser med Qatar, en av de små gulfstaterna – känd bland annat som kommande VM-stad i fotboll, säte för ett stort expansivt flygbolag och som högkvarter för TV-kanalen Al-Jazeera.

Samma dag lät Saudi-Arabien stänga Al-Jazeeras kontor i Riyadh och fråntog kanalen sitt tillstånd att arbeta i det slutna landet. Den saudiska nyhetsbyrån anklagade Al-Jazeera bland annat för att stödja terrorgrupper.

Tillstånd dragits in

Strax efter kom beskedet att även Al-Jazeeras kontor i Jordaniens huvudstad Amman tvingats stänga av regeringen där och att kanalens tillstånd att verka i landet dragits in.

Egypten tvingade Al-Jazeera att lämna landet redan 2013 och helt nyligen blockerade även den egyptiska regeringen Al-Jazeeras hemsida i Egypten, något som även regeringarna i Förenade Arabemiraten och Bahrein gjort.

– Att stänga Al-Jazeeras kontor är politiska beslut som syftar till censurera kanalen, sa organisationen Reportrar utan Gränsers chef i Mellanöstern Alexandra El Khazen.

Västligt inspirerat mediealternativ

Al-Jazeera började sända 1996, som ett västligt inspirerat mediealternativ i Arabvärlden till regionens många statskontrollerade medier, en kanal där flera röster och åsikter gavs utrymme. Men kanalen betraktas också av en del regeringar som ett verktyg för den qatariska regeringen och dess utrikespolitik

Mats Carlsson-Lénart

0 gillar detta